Arkivlagen

Snö på marken. Inte så mycket folk på tåget. Var först på jobbet, startade datorerna, hämtade uppsats i magasinet, ställde upp böcker med mera.

Gjorde en exemplarpost i den lokala databasen på en doktorsavhandling som biblioteket fått från Sociologiska institutionen. Fick julklapp från Universitetsbiblioteket som jag öppnaden direkt, men jag säger inte vad det var. Sedan fortsatte jag gå igenom vårens litteraturlistor. Några utländska beställde jag direkt.

Efter lunch satt jag i lånedisken. Professor X kom och lämnade tillbaka propositioner. Han verkar lite trevligare nu när inte Dick är här och proklamerar alla regler biblioteket har som måste följas. Om en bok är det minsta sen är han som en hök på telefonen och ringer till låntagaren.
 
En lärare Georg (han heter något annat) hade lämnat uppgifter som eleverna skulle lösa i biblioteket. Det handlar om en valfri lag från beredning till lag, från ax till limpa.
  "Vad betyder KrU?"
Jag slår i riksdagstryckets register och ser att KrU betyder Kulturutskottet.
En annan student vill veta något om Arkivlagen  Jag säger att de kan börja med att titta i Svensk författningssamlings register. Måste börja någonstans för att hitta alla propositioner och motioner.

På tåget hem är det en rödhårig konduktör med skärmmössa. Han är en av mina 3-4 favoritkonduktörer. Han utstrålar trygghet och lugn.
Hagabiblioteket | |
Upp