Dadlar

Vaknar på morgonen rill tonerna av Beethovens sjunde symfoni som min käraste spelar varje morgon. Pulsade till stationen och tog ett mindre pendeltåg. Det var bara halvfullt, halvtimmen senare vet jag att tåget fullt som en fullstoppat korvskinn.

Morgonmöte med förstebibliotekarien för vårt ämne. Dick var i högform och kommenterade allt hon sade. Jag skrev minnesanteckningar, förstebibliotekarien berättade om några som skall vara friårslediga, om hur många som besöker biblioteket osv. Efter mötet katalogiserade jag några avhandlingar, därefter började med de äldre böckerna från magasinet. Ett antal tunna lagböcker från mitten av 1900-talet. På eftermiddagen stod jag i lånedisken. Min chefs lilla söta hund Sissi, en blandras mellan Griffon och Chivava, har försvinnit.

Tåget hem var en halvtimme sent. Läste tidningen, alla sådana här hatbrott är fruktansvärda och gör mig olycklig. Läste sedan Marjaneh Bakhtiaris bok Kalla det vad fan du vill, den är ganska rolig. Tänder på alla julljustakar och julstjärnor för att pigga upp min fru när hon kommer något senare, jag har köpt dadlar åt henne också. Nu skall jag lyssna på Nocturnes med John Field.
Hagabiblioteket | |
Upp