Nyårssnapsen

Gick till stan i blåst och regn med ett tasigt paraply som flög åt alla håll. Det var inte så mycket folk ute, alla styrde kosan mot Systembolaget. Inne på Stystembolaget var det smockfullt som myror i en myrstack. Folk köpte korgar fulla med öl. De flesta kom i sina bilar. Såg två killar i övre tonåren som kom med sina korgar fulla med Lapinkulta öl. Köerna slingrade sig fram, längs väggarna. Såg en gosse i treårsåldern som höll i en korg med en flaska Gordons gin i. Jag kjöpte två burkar Mariestadspilsner och en flaska René Barbier. Har ingen aning om vad det är för vin, men Kristina sa hon ville ha vin i maten. När jag gick ut i regnet stod tre killar i 25-årsåldern utanför.
-Har du varit där inne?, frågade en.
-Nej jag går inte in i den trängseln, sa hans kompis.
Jag fortsätter in på en tvärgata till Kungsgatan och släpper förbi ett par bilar som ska in på en full parkeringsplats. När jag står och väntar på lite bilar kommer en man förbi med en hel back med Heineckenöl. Bredvid sig har han en kvinna som bär på en systembolagspåse. Jag tycker inte om alkohol, vet inte om jag bara dricker Loka, men vi får gäster. Undrar varför det sups så mycket i Sverige?

Nu skall jag gå och läsa om Kina. Det är ett vackert land med en lång historia. Jag skall också lyssna lite på Pink Floyds "Atom mother heart" i bakgrunden.
Allmänt | |
Upp