Minnen från Indonesien

Här följer bara ett inlägg för att få lite perspektiv  i den infekterade Muhammed-bild-debatten. För vid pass 17 år sedan reste jag runt i Indonesien och jag blev väldigt väl bemött. Den muslimska familjen jag bodde hos i Yogjakarta undrade till exempel om jag inte ville gifta mig med deras dotter. De här fattiga människorna gav mig kläder när jag sade att jag blivit rånad i Jakarta. Jag besökte många vackra moskéer också. Jag åkte cykeltaxi med tjejer i hucklen eller huvor. Jag hade jätteroligt där. Vi måste förstå varandra liksom.
  Jo i Jakarta blev jag rånad på mycket pengar. Samtidigt bodde jag hos en väldigt trevlig familj i Jakarta. Efter jag blivit rånad på en massa pengar pratade jag med mannen i familjen.
  "Tjuven sade han var muslim"
  "Han var inte muslim, de beter sig inte så!" Fräste mannen upprört.
Vad jag menar att alla gamla infödda svenskar inte är fundamentalister eller bandidos, alla muslimer är inte heller fundamentalister eller terrorister.  Jag tror att religionen inte alltid är så bra för människor, men den har ju alltid funnits så. Det kommer inte riktigt fram alltid i media att människor är olika.
  Jag hoppas sålunda till lugn ifall nu en liten bibliotekarie kan uttala sig.

Romarriket gick omkull bland annat för att de inte lyckades integrera främmande folkslag har jag för mig..

Allmänt | |
Upp