Trängsel i fiskkön

Sov länge, nästan till åtta. Såg på intervjun med fotografen Lennart Nilsson på TV fyras Nyhetsmorgon. Tänk att mina tårar rinner för ett fotografi? Bilden han tog på den dödade isbjörnsmamman på däck, och ungen som kramade om mammans huvud. Ungen sparades för att säljas till zoo tror jag det var. När mamman var skjuten och dödad försökte ungen hålla mammans huvud ovanför vattnet.

Efter nyhetsmorgon på fyran gick jag och min käresta ut på stan. Får social fobi och cellskräck om vart annat bland trängseln. Köpte ett par nya skor i en affär på en bakgata för att slippa den värsta trängseln. Min käresta har emellertid inget emot att trängas. På vägen hem gick jag och köpte min sedvanliga lördagslax. Det är en himla trängsel vid fiskbilen. Kvinnor tränger sig före, trängs och armbågar sig fram. När det kommer män dit ställer de sig ordentligt i en spikrak kö. Konstigt, ändå är det män som står för nästan alla våldsbrott. Jag förstår ingenting vad saker och ting beror på?

Gick hem och lyssnade på Rolling Stones Beggars Banquet från 1968, en lysande skiva, men något år senare blev ju Rolling Stones musik lite annorlunda. Efter Brian Jones död tog Mick Taylor över och fortsatte med Stones till 1974. Taylor var ju en enastående gitarrist, specellt på skivorna Sticky Fingers och Exile on main street. Hans av och till nästan svävande gitarrspel är njutbart. Jag tog fram en gammal Paul Butterfield Blues band, East West, för jag tycker framför allt Mike Bloomfields ljuvliga gitarrspel har lite släktskap med Mick Taylors. Mick Taylor besöker ju Sverige då och då nuför tiden.
Allmänt | |
#1 - - megafånen:

Grabbarna i Stones verkar vara ett gäng glada laxar och Exile on Mainstreet är fina fisken om man gillar stökig rock'n'roll. Jag brukar köpa fisk varje torsdag av fiskbilen utanför ICA där jag bor. En trevlig göteborgare som gärna ger tips och råd sköter försäljningen.

#2 - - brevet:

Jo, jag uttryckte mig nog lite fel. Visst är Exeile on main street stökig, svävande gitarrer är väl inte så där vanligt? På Cant you hre me knocking kanske? Annars har de ju hjälp av Ry Cooder också på till exempel Sister Morphine.

Upp