Bildäck på fötterna

Det känns som jag har bildäck på fötterna när jag pulsar med mina gamla vinterkängor. Snömodd i Göteborg och Alingsås idag igen. Till och med rutinerade pendlade´blev tvugna att stå på tåget till Göteborg, så fullt var det.

Jag har inte så många hyllmeter kvar av böckerna i magasinet. Jag blir nästan besatt av katalogiseringen, jag är så nyfiken på vilken nästa bok skall bli? Till exempel gjorde jag en exemplarpost på Råd och anvisningar rörande vården om sinnessjuka i enskilda hem å försörjningsinrättningar från 1909. Tänker på hur fort tiden går och hur kommer folk att se på oss om 100 år? Hörde en skolpojk på TV som sade att "läsa är inte min grej". Arma grabb, livet blir så mycket rikare med lite nyfikenhet.

Min kollega Dick sitter mest på sitt rum numera. Jag hjälpte honom emellertid lite med hans dator.
"Jag har aldrig sett så många bokmärken, kan du hålla reda på alla?"
"Ja jag får stuva om lite ibland, det är säkert över 200".

På hemvägen stod vi som packade sillar på spårvagnen. Vid Brunnsparken får jag syn på något som gör mig lycklig. En ung man i min ålder har en t-shirt som det stod Dead Kennedys på. Det var längesedan jag hörde något från dem. Jag tror de hade sångaren  Jello Biafra med den speciella rösten.
Hagabiblioteket | |
Upp