Samsök

På morgonen var jag en halvtimmas undervisning om Samsök. Det handlar ungefär om att det skall gå att söka i flera databaser på en gång om de är länkade till portal, i det här fallet en Libris-portal.

Efter kafferasten fortsatte jag min katalogisering av gamla böcker och slände en del. Böckerna skall ju bli sökbara trots att det inte lånas så många gamla böcker, hur intressanta de en är. Jag gjorde en primärkatalogisering av en bok från Bulgarien 1945. Den handlade om landets ekonomi.

På eftermiddagen stod jag i låneexpeditionen. Det var bara Dick och jag kvar av personalen. Han var pigg idag, men när jag säger att han nog kan stanna till 67 blir det tvärstopp... Då har han plötsligt ont i varenda led. Annars hade Dick problem med en dator i låneexpeditionen.
"Du den här datorn är paj, det händer ingenting när jag skriver?" Vildsint attackerar Dick tangentbordet.
"Men du sladden till tangentbordet sitter ju inte i?"
Jag kryper ner på golvet och fixar sladden. Dick står precis bakom mig och registrerar varenda rörelse jag gör.
"Och du, de luktar brand, datorn brinner, precis som min gjorde?"
"Nej det gör den inte, det är den här gamla skrivaren som står här och vi inte använder, den luktar lite och den skall vi göra oss av med."
Hagabiblioteket | |
#1 - - megaffånen:

Den där Benny verkar vara en riktig latmask.

Upp