Snöyra

Jelena (Hon heter egentligen något annat), var sjuk idag och Cecilia, arbetade på ett annat bibliotek på morgonen. Bara Dick, och jag på jobbet. Startade datorer och ställde upp böcker. Jag stod i lånedisken på förmiddagen.

Broder Dick var ovanligt pratsam idag och på bra humör.
”Om det är kommer än två av Dagens Samhälle skall jag ha två och ge till professor x1, professor x2 och professor x3.”

Efter lunch blev det fest på biblioteket, åtminstone för Benny, det blir det alltid när riksdagstrycket kommer. Det kom sju kartonger med riksdagstryck. Det är höjdpunkten på året för min kollega. Eftersom han hade ont i ryggen fick jag bära in alla kartongerna. Han riktigt smekte propositionerna och motionerna när han kontrollerade att det inte var någon bindningsdefekt på dem. Om de var någon skönhetsfläck på dem lade han dem i en hög för sig för att skicka tillbaka dem och få nya perfekta exemplar.
”De andra biblioteken runt omkring här bryr sig inte om det här något veck någonstans. Det är nu när de är maskinbundna som det blir mer fel.”
”De borde bindas in manuellt?”
”Ja.”

Sedan katalogiserade jag på eftermiddagen. Lagen om fosterbarns vård hette en, den var från 1902.

Efter jobbet pulsade jag i snöyran till gymet. Jag hade en urtvättad tröja från Gävle och ett par trasiga handskar. Jag såg ut som en lodis.
Allmänt | |
#1 - - megafånen:

Du såg ut som en muskulös lodis antar jag. Jag minns min favoritserie på teve när jag var barn, "De Fattiga och De Rika", där fanns en muskulös lodis som hette Falconetti. Han var min tuff.

Upp