Tillbaka på biblioteket

Pendlingen gick bra och det var gott om plats på tåget. De flesta gick utan något på huvudet, jag som lätt fryser och är lite förkyld hade mössa.

Alla behandlar den gamle trotjänaren Benny väldigt försiktigt och ödmjukt. Han hade ont i bröstet idag. Det är inte samma ruter i Benny som förr.
"Det var väl bra att Jan Eliasson blev utrikesminister?" Undrade jag.
"Jasså blev det han. Det hade varit bättre med Maj Britt Theorin, Sverker Åström eller Sten Andersson?" Själv minns knappt de politikerna.
"Men du, ska du inte åka hem lite och ta en promenad så mår du nog bättre i bröstet?"
"Nej jag ska jobba."
"Hörru, jag hittade Heroes med John Pilger i en bokhylla".
Benny skiner plötsligt upp.
"Det är som en Bibel, den och Philiph Knightleys Krigets första offer är sanningen, är väldigt bra"
Benny hasar sig iväg med en korg med böcker.

Jag hittade skivan A walk across the rooftops med The Blue Nile igår.  Jag trodde jag hade sålt den, men tack och lov hade jag kvar den lugna fina LPn. Harmonisk, rogivande musik flyter fram som krusningar på havet. Förr tyckte jag den var lite mesig, nu tycker jag musiken är vacker och kontemplativ.

Allmänt | |
Upp