Opera och punk

Solen skiner och jag har gjort min favoritpromenad till sopcontainrarna och tömde tidningar och återvinningsskräp.

Skall på operan i kväll, Turandot. Egentligen är jag inte så förtjust i opera. Lite mer lugn klassisk musik faller mig mer i smaken. På operan sitter välklädda människor och njuter av folk som ropar åt varandra. Kristina gillar det emellertid så jag följer med. Nej, jag tycker det är mer känsla i en rockkonsert på en liten klubb. Jag har sett över hundra rockkonserter och här är fem jag tycker är magiska. Konserter där jag har kännt att det är något alldeles speciellt jag lyssnar till.
* Diamanda Galas - Draupner. Den här svartklädda lilla damen fräser, sjunger och spelar piano omvart annat. Det har varit poesi innan men de som stannar kvar får uppleva något alldeles enastående oförglömligt.
* Foetus - På en klubb i Gävle. Även den här konserten börjar sent. Även här ett rasande tempo, fullständigt sjövild på den trånga scenen. Oförglömlig konsert.
* Recidents - Vågen Göteborg. Konserten egentligen i två delar först lite teaterliknande med deras lite avant garde musik och sedan en del där de bara sjunger Elvis Presley låtar.
* Neil Young - Scandinavium 1982. Enda konserthuslokalkonserten jag har med bland de fem favoriterna. Spelar många gamla låtar och lite till. Han har med sig sitt gamla band Crazy Horse.
* Les Negresses Vertes - Yaki da Göteborg. Såg dem två gånger. Även här svettigt och och i ett rasande tempo. Punkaktigt men blandat med folkmusikrytm.
Allmänt | |
Upp