Du saknar inte kossan för än båset är tomt

-Allt ska slängas

-Kan jag gå och plocka böcker då? Frågar en vaktmästare på morgonen.

Vad är det för förbannad solidaritet! Fackligt aktiv, tänker på sig själv, skiter i vad det blir av oss.

 

Jeff muntrar upp

-Har du tänkt ut någon flyktväg?

-Jag jag tror att längst in i magasinet finns en dörr in i en kulvert. En gång dit städerskorna går.

-Vart kommer man upp då?

-Vet inte riktigt… något kvarter bort.

-Ska du med och demonstrera på onsdag angående a-kassan.

-Nej… jag måste hämta min medicin. Nödlögn, måste hålla en dag öppen för om Ingemar vill åka till Orust.
 

Brev från lärare nn.:

”x kommer att göra allt han kan men kan nog bli svårt. Kostnadsskäl etc och har varit på tal länge. Men du ska veta att vi uppskattar er som arbetar er på biblioteket mycket. Kanske har dock många inte förstått all hjälp de kan få.”


Står i lånedisken över lunch. Katalogiserar lite. Gör snabbt lånekort åt journaliststudenter. En tjej kopierar för nästan 100 kronor men klagar inte. Tänker att när skall du börja att klaga. Du får klaga, jag håller med om att det är dyrt, men hon klagar inte. Söt med långt ljust hår. Det regnar. Rättshaveristen klampar förbi. Hon ser arg ut idag, men hon hälsar."Hallåj".

En lärare jag tycker är trevlig kommer in på rummet.

-Hej, det var längesedan… Hur är det?

-Bra.

-Du ser glad ut i alla fall.

Kan man göra annat en sådan sympatisk lärare kommer in.

-Här får du en avhandling som inte ligger inne i Libris.

-Då skall jag genast ta i tu med den.

Revansch även om jag gjort hanteringen 1000 gånger.

-Var har ni den här utställningen ni talat om.

-Den står mitt emot låneexpeditionen.

Jag reser mig för att följa med honom.

-Är den inlåst eller?

-Nej. Centralbiblioteket säger att de har böckerna, kanske de svenska, men de har inte lagt in dem i Libris så det syns inte att de finns. Vi Hade Mästaren 1 här och han trodde inte de hade de utländska rariteterna som vi hade.
 

Det är som att klättra uppför en stege och för varje steg du tar så brister en pinne.

Allmänt | |
#1 - - Läsaren:

Hörde av en bekant som jobbar på ett museum att chefen där skickat ut mail om att den som strejkade skulle få löneavdrag, pga arbetsgivareföreningen klassat strejken som olaglig. Jag frågade min bekant vad SACO sa i frågan. Det visste han inte. Svagt tycker jag, särskilt som han är lokal fackrepresentant. Jag minns i mitten av 1980-talet då gruvarbetarna strejkade i England. Myndigheterna ställde sig på gruvbolagets sida och kallade ut polis som attackerade strejkvakterna. Även den engelska pressen tog ställning mot gruvarbetarna och utmålade dem som bråkmakare. Den amerikanske rockmusikern Bruce Springsteeen var stor just då och ute på turné. När han kom till England skänkte han motsvarande en halv miljon kronor till deras strejkkassa och gav gruvarbetarna sitt offentliga stöd. Rupert Murdock som ägde både gruvbolaget och flera stora skvallertidningar hade rubriken "Keep your nose out of our business, Bruce!" över hela förstasidan på en av sina tabloider.

#2 - - Anonym:

Fy fan för facket! Jag har aldrig betalt tv-licens eller betalt vitt. Svartjobb sätter fart på Sverige, tycker jag. Bruce Springsteen är nån arbetartyp som haft tur och lärt sig spela gitarr. Han skulle aldrig platsa i överklassen trots alla sina pengar.

#3 - - Marie Dufva:

Marie Dufva heter jag. Missade det ovan.

#4 - - Sure Sture:

Hoppas fackförbunden lyckas knäcka regeringens dumma tilltag att försämra arbetsrätten, försvaga fackförbunden och göra Sverige till ett miniatyr-USA med "satsa på dig själv och skit i andra"-mentalitet.

Upp