Elfenbenstornet

-Vi håller på med en resvaneundersjökning, jag undrar om jag skulle få kunna ställa några frågor? En ung kille går omkring med pärm och penna för att fråga var men går på eller av.

-Näää, lilla damen i rött som jag skrivit om tidigare verkar ha mer skinn på näsan än vad jag först trodde. Killen som gjorde undersökningen riktigt studsar tillbaka.

Jeff kom och visade mig en artikel från DN i förrgår om planer på att privatisera bibliotek. Jag riktigt ryser. Det har provats förut och det fungerar inte utan det slutar med nedläggning av bibliotek. Vilket i sin tur innebär att folkutbildningen blir sämre, läskunskapen blir sämre, kulturarvet förstörs och vi får ett dåligt rykte i Europa och världen. Att människan aldrig lär sig av erfarenheter eller historien.
De som befinner på elfenbenstornet tänker inte på sådant.

 

Åt lunch på Tai Shanghai. Några forskare jag kände igen var där. Två hälsade, blev glad över att de hälsar på en osynlig individ som jag.

-Hej och tack så mycket för hjälpen.

Att han tackar mig en sådan obetydlig människa? Jag är så glad att få en uppgift och jag är tacksam över att han hälsar. Att han säger tack är bara ett bonus.

Sedan kommer Jeff med en kompis.

-Så du är här? Säger Jeff

-Ja jag gillar det här stället… Det är lugnt… Det känns liksom som man befann sig i gamla Haga… Och den rogivande musiken. Och jag tycker det är bra personal.

-Det är samma musik de spelat de senaste 30 åren.

Både Born rebel, han med skägget, och Rättshaveristen var här.

Sedan blev det mycket skratt i biblioteket framåt eftermiddagen. Jag har försökt göra en karta i Powerpoint om hur folk hittar till biblioteket. Proportionerna blev emellertid inte så bra. Det har varit så mycket katalogisering att Sonja tyckte jag kunde pyssla lite med hemsidan.


Efter jobbet träffade jag Ingemar. Vi såg en film om POP-konst och åt var sin pizza.

 

 

Allmänt | |
Upp