Jag minns Pontus Hultén

Jag tror det var 1990. Jag gick på Journalisthögskolan i Stockholm och vi skulle göra ett  radioprogram. Jag minns att jag fick i uppgift att åka till Millesgården och göra ett reportage. Något skulle firas, jag minns inte riktigt vad. Det var en massa tal och jag försökte banda alla tal. Jag minns att någon viktig människa kom fram till mig och sade att jag inte skulle göra det. Jag kände mig som en nolla och en idiot och stängde omedelbart av bandspelaren.
  Så var det dags för intervjun med den store Pontus Hultén, alla journalisterna från de stora tidningarna trängdes och köade. Då tassade jag fram:
-Hej jag kommer från Journalisthögskolan, skulle jag kunna få ställa några frågor? Pep jag.
-Självklart, ställ frågorna bara.
Sedan minns jag mest att jag, presseleven, i lugn och ro fick ställa mina frågor. De andra från stora tidningar fick vänta.

Pontus Hultén dog 26 oktober 2006.
Pontus Hultén var professor, konstsamlare och museiman. Han var bland annat chef för Moderna museet i Stockholm, var med att skapa Centre Pompidou i Paris och Museum of Contemporary Art i Los Angeles.
Allmänt | |
Upp