Lätt att missta sig

Förlängde mitt månadskort i Pressbyrån. När jag höll på att plocka ihop kvitton och sådant så stod en man alldeles bakom mig, jag skymtade en brunrutig kavaj. Fick lust att ge honom en gammal hockeytackling.
-En vit prince tack, sa mannen. När jag vänder mig om så får jag syn på en man som gör ett sympatiskt intryck. Han gick i kortärmat och shorts en bra bit in oktober. Han kedjeröker, och har vänliga ögon. Så man kan missta sig.  Rökare är ofta trevliga, som i Skagen i helgen då Gösta var med när min faster fyllde 80 år.. "Nu ska jag ut och hämta lite frisk luft", säger han när han ska röka.
Lilla damen i rött var emellertid arg idag.
-Kan du låsa upp dörren så vi kommer ut, fräste hon till konduktören
-Nej den ska vara stängd, sa konduktören som jag inte kände igen..
-Men sätt upp en skylt då att den ska vara stängd.

På jobbet katalogiserade jag magisteruppsatser hela morgonen. Egentligen är de tråkigare än C-uppsatserna. I magisteruppsatserna är ämnena ganska lika. Rättshaveristen hostade så hon nästan kiknade utanför mitt rum. Efter lunch stod jag i lånexpeditionen. Då tog jag med mig lite gamla böcker på uppställningen L, bland annat roteböcker och släktkalendrar. Studenternas önskemål klaras snabbt av, med några undantag.
-Har ni några böcker om vit magi här? Eller Voodoo.
-Ska se.
-Vit magi är farligare än svart magi.
Han är nog inte student. Men trevlig kille.
-Kan du se om det finns någonstans i Sverige, jag ska nämligen åka till Uppsala.
-Ja jag hittade en på Carolina, skulle den kunna vara något?
-Ja tack så mycket jag ska gå in på Carolina när jag kommer till Uppsala.
Allmänt | |
Upp