Ökenhålet

-Har ni inte funderat på att skaffa nya tangentbord till datorerna? De låter så högt när vi läser.
Det är klart, "Rättshaveristen" som knackar på tangenterna, men hon är ju vår trognaste besökare. Fast hon är inte student här, men Sonja och jag tycker det är trevligt med lite andra besökare.
- Nej vi har inte råd, förresten ska biblioteket läggas ned.
-Ja, jag vet, jag bara undrar om ni funderat på det?
Märker att jag på något vis måste vänligen sätta punkt, för tjejen börjar bli lite irriterad av att jag säger emot.
-Jodå jag ska fundera på det, men vi får inga pengar mer.
Går in i ett tomt rum där det står en gammal dator efter en person som pensionerats, men vars tjänst inte blivit tillsatt. Vi måste jobba för en person extra i stället.

Hur sjutton ska den nya regeringen klara arbetslösheten. Åtskilliga myndigheter skall läggas ned och flera blir arbetslösa, jag har ingen direkt eller åsikt uppfattning om myndigheterna gjorde något fantastiskt. Man ska alltså satsa på sig själv och starta egna företag. Jag tycker budgeten verkar gjord mest för de som redan är rika. Sänkt a-kassa för att folk ska arbeta skaffa jobb i stället. Men var finns jobben? Undrar om de lever i en annan värld? Men vi får se, regeringen har ju bara suttit i regering någon vecka men ändå. Offentliga sektorn behövs. Jag minns hur de nästan slängde på luren när jag sökte ett jobb på Astra. Eller Eka Nobel "Ja du kan ju söka, men vi har redan bestämt att en annan ska få tjänsten". Inkomstskatten sänks, det är tänkt att svenska folket ska köpa aktier eller köpa prylar för att hjulen att rulla. Men hur skall de fattiga kunna köpa prylar? Nåja, det är bara lite funderingar.

Biblioteket ska läggas ned. Jag katalogiserar gamla fina, underbara böcker så mycket jag orkar. För mig är det liksom som en del av en människas själ som katalogiseras. Men allt ska slängas sedan.
 
För många år sedan kände jag en gammal soldat från Främlingslegionen. Ett diciplinstraff de fick ibland var något som han kallade "Ökenhålet". Det innebar att de sprang och grävde ett hål någonstans och sedan grävde igen det och sedan sprang någon annan stans och grävde ett nytt hål och fyllde det med jord igen. Så kunde det hålla på. Det känns på samma sätt med böckerna. Katalogiserar, men allt skall förgås. Allt förgås förresten.
Allmänt | |
#1 - - Tyckaren:

Kanske Chilò och Borelius kunde ta värvning i Främlingslegionen nu när de visat sig undermåliga för regeringstjänst? Kanske skulle det bli folk av dem efter några omgångar av "ökenhålet"? Hörde att Chilò ville ha 1,2 miljoner i avgångsvederlag för sina 10 dagar i regeringen. Hade hon tänkt använda dem till att betala gamla Tv-licenser kanske?

#2 - - Svea:

Konstigt att det inte alls är lika hård press mot Tobias Billström och Anders Borg som mot Chilò och Borelius. De har ju också fuskat. Är det för att de är män och inte kvinnor? Billström och Borg har båda fuskat och borde också avgå!

Upp