Upprörd besökare

-Herr K... Herr K, Rättshaveristen ropar efter mig när jag kommer med en bokvagn för att hämta böcker på L, jag är så upprörd så jag vet inte var jag ska ta vägen!
-Varför då?
-Vet du va, Carl Bildt har blivit utrikesminister, han bryr sig ju inte om Sverige. Och Beatrice Ask har blivit justitieminister, denna nolla som inte ens är jurist!
-Har inte hon varit med förrut?
-Ja men hon är ju inte ens jurist.
Ärligt talat vet jag inte hur det blir, kan för lite, men jag nickar och låtsas som jag förstår. Jag märker bara att Rättshaveristen hammrar hårdare än jag hört tidigare på tangenterna.
När jag gick med vagnen åt andra hållet, mot låneexpeditionen haffade hon mig igen.
-Ja det här katastrof. Jag ska flytta till Norge.
-Vad har de för styre där?
Hon tittar på mig utan att säga någonting.
När jag sitter i låneexpeditionen och har en stunds lugn kommer hon och pratar en stund med mig.
-Du, det ordnar sig nog, säger jag.
-Ordnar sig! Det kan inte ordna sig!
Tänker att man får ta det lite lugnt. Regeringen kanske inte är så dum om de inte börjar dra åt olika håll. 10 kvinnor och 12 män. En finansminister, Anders Borg, som säger att han är feminist. Sabuni som integrationsminister är nog bra.

På rummet skrev jag ett brev om bibliotekets nedläggning till en trevlig lärare. På rummet katalogiserade jag magisteruppsatser.
Allmänt | |
Upp