Bok och biblioteksmässan en gång till

Den här dagen gick jag och Kristina 4,5 timmar på bokmässan. Det var sådan trängsel idag och så många köande människor. Kände mig lite bortkommen i massan. Det var nästan värre än att plöja sig fram på Folkets torg i Shanghai. Skall inte skriva så mycket om tråkiga saker som irritationen när alla skulle äta lunch samtidigt och det inte fanns några platser. Fanns bara någon varm Wok som det inte fanns plats att ställa någonstans.
-Ursäkta att jag måste ställa maten här, den är så varm att jag måste ställa den någonstans.
Hörs bara något missnöjt mummel till svar.
-Vaddå?
-Ta lite papper om när du håller maten.
Ja jag tar ju direkt på mig skulden. Men det måste ju vara bättre att jag ställer maten på vilket bord som helst än att jag tappar röran på golvet. Jag känner skam och känner mig som en mycket eländig indivd.

Nu ska jag bara nämna tre höjdpunkter på mässan.
1. Sverker Åström. Den gammle diplomaten utstrålar ödmjukhek och ärlighet. Han läste kärleksdikter från en bok. Av honom köpte jag boken Ögonblick. Från ett halvsekel i UD-tjänst. Jag fick den signerad "Bokmässan 23/9 till Klas Petersson från tillg. förf: Sverker Åström"
2. Innan vi gick lyssnade vi på konstnären Lars Lerin. Han är ju ett geni och han talade väldigt försiktigt och det såg ut som han blev generad över varje mening. Vi köpte boken Tröstpriser och sidovinster. I den skrev han "Solig hälsning Lars Lerin 2006". En stor tavla av honom kostar ungefär 300 000.
3. Lasse Eriksson med De norrbottniska satansverserna. Han verkad mycket trevlig, innan han signerade bläddrade han i boken och undrade om jag verkligen ville köpa en sådan här bok där det stod "Har tillhört biblioteket i Böle."
Dedan såg jag journalisten Göran Greider som jag beundrar och som jag tycker skulle bli ny partiledare för Socialdemokraterna.

Allmänt | |
Upp