Diskussion om månen

I lånedisken:
-Dom har ju gått på månen då skall väll ni klara av att sammanföra biblioteken så ni har samma lånekort?
Det var längesedan de gick på månen och jag vet inte om det var bra.
-Det är för att detta är ett litet institutionsbibliotek som det skiljer sig.
-Jag har läst i Växjö och där var allt smått och bra, säger låntagaren.
-Det var väl ganska nyligen det blev universitet.
-Ja. Jag vill ju inte kränka dig alltså?
Men vad fan ska jag göra, jag är en obetydlig man som inte har något inflytande.
-I Oxford har de många institutionsbibliotek, säger jag.

Två timmar senare Jeff kommer till låneexpeditionen och skall byta av mig.
-Hur skriver man klasasningen för folkhögskolor utomlands? Frågar Jeff.
-Fråga inte mig jag är bortkopplad... Jag får inga mail från katalogiseringsgruppen längre.
Jag är lite ur balans efter bekymren med 852- fältet
-Exkommuniserad heter det väl he-he-he-.
-Ja, det är bra så heter det va?
-Nej, kanske inte riktigt, kanske satt i karantän... svarar Jeff.

Två timmar senare:
Kryper på golvet och letar kontakter för en lampa. Det är glapp i kontakten. Studenterna fnittrar åt mig när jag kravlar på golvet, men det bjuder jag på. Bra att de skrattar åt mig.

En timme senare, kopierar en uppsats åt en myndighet i Stockholm och skickar iväg.
Allmänt | |
#1 - - Katalogiseringsgruppen:

NB! Skall stå: exkommunicerad

#2 - - Förstående låntagare:

"Det var längesedan de gick på månen och jag vet inte om det var bra." Ha! Ha! Den var bra, du skulle sagt så till gnällspiken! Eller kört den litet barskare stilen: "Har du kommit hit för att låna böcker eller för att gnälla? Tror du att det här är Klagomuren så har du kommit fel!" Service och vänlighet är bra, men ta inte skit från gnällspikar - är mitt råd.

Upp