Jag glömmer aldrig Rogers kiosk

I går på tåget hem såg jag sidan på en äldre dam. Hon hade grått krulligt hår och jag såg lite av hennes kind och öra. Hon såg precis ut som min mamma som dog för fem år sedan i cancer. När jag såg på studenterna som satt vid sina datorer tyckte jag jag hörde hennes röst: "Inga stöttor under nya hus..." När jag var barn sade alltid mamma så till mig när jag vilade hakan mot händerna. Med åren kommer minnena.

-Kostar det ett öre?
-Nä, det kostar 25 öre, men det går lika bra med femöringar.
Jag minns Rogers kiosk cid Brevik på Nordkoster. Det var bara en gång jag såg dem vid Rogers kiosk, men jag trodde de skulle komma tillbaka så jag rodde dit från Sydkoster. Rogers kiosk hade hade två flipperspel där de söta snygga tjejerna i 16-17 årsåldern stod och bankade på flipperspelen. Jag var ungefär 13-14 år. Numer har jag hört att Koster inte är sig likt. Fullt med turister. Sista gången jag var på Syd-Koster med Gösta skulle vi cykla till Långagärde och ta en öl och äta en bit mat, men fick inte ens plats kafét. Bara proppfullt med glada, skrålande norrmän.

På jobbet är det lungt när "Benny" gått i pension.

Allmänt | |
Upp