Resan till Floda

En härlig, solig septemberdag. Indian summer kallas det kanske på Engelska. Tror the Doors gjorde en vacker låt som heter Indian Summer.

Efter vår ordentliga frukost då vi samtidigt läser GP och ser på TV4:as morgonnyheter så gav vi oss iväg på utflykt. Jag ville plocka svamp och Kristina ville se på gardiner. Kristina kunde vägen till gardinlagret i Floda. Jag var mest fascinerad av hur skickligt försäljarna klippte rakt i gardinerna. Jag hade ingen aning om att det gick att leta fram en tråd, dra i den och sedan trycka längsgardinen så kommer det fram en rak linje som det går att klippa efter. Det var två damer där inne i ridbyxor och ridstövlar. De såg inte så glada ut.

Sedan begav vi oss hemåt och tänkte stanna till i någon skogsdunge och leta efter svamp. Vi åkte förbi flera traktorstigar där vi kunnat stanna till, men jag vågade inte tvärbromsa och svänga. Efter att ha snirklat förbi Kärrbogärde hamnade vi tillslut vid Alingsås station. Vi stannade till vid stationen och gick in en bit i skogen. Där var blött i marken. Allt vi såg var Spindelskivling, Röd flugsvamp, en förvuxen Aspsopp. En del vita skivlingar, men de aktar jag mig för, för det kan ju vara Bolmörtskivling.

Vi tröstade oss med att äta spagetti på Stationsrestaurangen.

Hemma gick jag till Bonbon och lämnade tillbaka en DVD film. Under tiden lyssnade jag på lite blues med the Allman brothers band. Bland annat Its not my cross to bear.

Allmänt | |
Upp