9700 tranor vid Hornborgasjön

Vid tiotiden begav vi oss iväg till Falköping, Gösta, Kristina och jag. Det var bara några grader plus så det gällde att ta det försiktigt på de smala, krokiga landsortsvägarna. Här och var det jord uppriven på vägen och det luktade rök från ängarna där bönderna luntade. På sidan av vägen låg det fortfarande snö kvar. Vi passerade bland annat Herrljunga, Floda, Odensberg och Påverås. Det var fortfarande lite snö i Falköpings slalombacke.
 image35

Gösta och Kristina kikar ut över Hornborgasjön


Vi åkte förbi det stora gula elementhuset på Aspängsvägen där jag bodde som ung. Därefter stannade vi till vid Falbygdens ost och rastade, Gösta och jag åt var sin ostsmörgås, Kristina drack bara en kopp varm choklad.

Efter fikapausen fortsatte vi vidare de sista milen till Hornborgasjön. Där var det fullt med folk och tusentals tranor klev och hoppade runt sjön. Sångsvan, Amerikansk kricka, knölsvan, sothöna, skedand fanns också i röran av fåglar. Gösta, oraklet från Hisingen, körde hem.

image29
Den första plats du kommer till när du parkerat bilen är en höjd där du har bra översikt över fåglar. Lite längre bort finns en fågelstuga där du kan få låna en kikare att titta i. Kristina och Gösta tittar efter fåglar på bilden.
image30
Tranor och sångsvan över Hornborgasjön från sidan vid parkeringsplatsen. Mitt emot den här höjden finns ett fågeltorn.
image36

Jag fotograferar Gösta utanför Falbygdens ost i Falköping
image37
Gösta fotograferar mig vid Falbygdens ost vid Danska vägen i Falköping

Resor | |
#1 - - megafånen:

Stilig bild av dig på mjölkpallen.

Upp