"Jag är chockad!"

-Jag är chockad, man skulle kunna tro att det är mitt forna hemland, en student som läser en andra kurs utbrister efter att vi meddelat att biblioteket stängs. Hon kommer från ett gammalt östland men talar perfekt svenska. Tjejen kommer med en hel hög med böcker.


Rättshaveristen är tillbaka och det känns tryggt med en sympatisör.

Hade just börjat gallra Statens Offentliga Utredningar.
-Är det du som är Herr K. Hon i lånedisken sa att du kunde hjälpa oss med sökningar i databasen PsychInfo?
-Ja, jag skulle kunna försöka. Vilka ämnen vill ni ha om?
Klart jag hjälper till, jag är så tacksam att någon frågar efter mig. Trodde just att jag satt min sista potatis.
-Vi skulle villa ha om våld, hot och socialsekreterare... Aha han går in på Advanced Search.
Besökarna hittar två artiklar som inte finns i Göteborg. Skickar direkt iväg två beställningar om fjärrlån.

Ute i lånedisken informationen är det full rulle. (Ungefär 3-400 låntagare enligt besöksräknaren)

-Är det du som är herr K? De sa att du är bra och de skulle fråga efter dig.
Vem kan ha sagt det om ett nervknippe som jag?
-De sa att ni skulle ha den här rapporten.
-Ja vi har rapporten men inte det numret, jag får göra en fjärrlånebeställning.

-Har du jungfruben? Frågar en låntagare.
-Vad är det?
-Jag tror det heter det, sådana här klämmor som man fäster ihop uppsatser med.
Jag går in till min chef Sonjas rum.
-Har du jungfruben?
Sonja får 50 rynkor i pannan som hon alltid får när hon är bekymrad.
-Ja, det är sådana här klämmor som du sätter ihop uppsatser med, förklarar jag snabbt.


Det är varmt som i en kokande gryta på biblioteket.
-Cool tröja du har på dig idag, säger Solstrålen när hon är på väg ut.
-Ja, det är ju så varmt men på morgonen är det kyligt. Hej då och trevlig helg.
Bibliotek | |
Upp