När jag låste ut min fru på balkongen

Sov ända till åtta. Låg vaken på natten och tänkte på att jag kört vilse med bilen på krokiga vägar i Härskogen.

Lite kyligare och mer mulet idag. Det gick ganska fort att slänga skräp i återvinningen. En kvinna kom med en sopbil igår och tömde containern med mjukpapper. Det var mycket folk på ICA, men kassakön gick fort. Det är viktigt att välja en rutinerad, eller någon som du vet är skicklig, kassörska om det skall gå undan i kön. Köpte müsli, vishyvatten och te. Fick ändå vänta på Kristina för hon tar så god tid på sig. Kristina köpte ett halvt kilo lax eftersom Gösta besöker oss i kväll. Lyssnade en stund på Brinsley Schwarz innan det var dags att åka till Norsesund.

Efter ICA fick vi bråttom till min syster där vi firade påsk. Åt lunch och gömde sedan ägg och letade sedan efter dem. Det är en gammal tradition hos oss. Min kloka 80-åriga faster var där också. Hon har åsikter om det mesta, hon åker in till Biblioteket i Alingsås varje dag och läser tidningarna.

Jo, så var det det här igår. Kristina hade storstädning och tog ut alla mattorna på balkongen.
-Du får stänga här, jag kan inte damma om det är öppet.
-Men jag kan inte låsa dig ute?
-Men du måste stänga, annars dammar det in i hela lägenheten. Jag knackar när jag är klar.
-Men jag kanske inte hör?
Det var med viss nervositet som jag stängde igen dörren och satte mig att läsa Tolkiens Härskaringen. Satt på helsåänn tills det var dags att släppa in henne.




Jag tycker inte om att momsen på ljudböcker höjs. Framför allt är det dåligt för blinda. Jag som inte är blind kan göra annat när en ljudbok är på.
Allmänt | |
#1 - - megafånen:

Jag har aldrig själv lyssnat på nån ljudbok. Är nog alldeles för otålig för det. Slarvläser hellre böckerna själv. Min mormor var inte blind, men hade för dålig syn för att kunna läsa själv. Därför lyssnade hon mycket på talböcker som det hette på den tiden då inlästa böcker var ett handikapphjälpmedel och inte något för synstarka människor att roa sig med medan de gör annat. Eftersom min mormor även hörde mycket dåligt skruvade hon till min morfars förtret upp ljudet på bandspelaren så högt att det skorrade i högtalarna. Min morfar som både hörde och såg mycket bra läste aldrig böcker. Han låg hellre på sängen och lyssnade på fotboll eller satt nere i källaren och drack sprit.

Upp