Bok om Trolhätte kanal

Fyllde tre plasttunnor med återvinningspapper. Carl Palmer (namnet är påhittat) tycker vi fyller för fullt, men så länge vi inte får fler så får vi fylla lite mer. Han får väl ta i lite? Det är så att vi kan bara inte slänga, varje bok och varje uppsats måste tas ut ur systemet, exemplarposterna i databaserna måste bort först. Sedan måste vi ta bort pärmar och stålklämmor för de får ju inte vara med i pappersåtervinningen.

 

Sedan gick jag och köpte lite jordnötter på Ica. Pratade lite med en av den trevliga personalen där. Det står en jättehög kran utanför Ica. De håller på och lägger gräs på taket. På vägen luktar det kiss, på natten urinerar väl en del löskerkarlar i mörkret. I för sig finns det alldeles för få toaletter både i Göteborg och Alingsås.

 

På rummet fortsätter jag att ta ur en uppsats ur datasystemet, lägger i en hög för skanning, den andra lägger jag i en hög för att ställa upp igen. Räknar alla sidor och skriver ner i en tabell där jag även plitar ner vilket uppsatsnummer det är. När kolumnen med sidnummer är klar delar jag det med summan av sidor och får fram medeltalet på antalet sidor. Vi gör det för att veta hur många sidor det blir när allt digitaliseras.


På eftermiddagen kom det en äldre herre som ville ha en bok från 1911 om Trollhätte kanal. Han sade att den bara fanns här. Den fanns bara här katalogiserad tror jag.

Carl Palmer (namnet är påhittat) kom in på eftermiddagen med en ny soptunna.
-Man skulle ha en sådan där bulldoozer som sög åt sig alla böckerna! sa han.

Ett par tänkvärda rader:
"-Å, är det ni! Sade Pierre förstrött. Jag sitter och arbetar som ni ser, tillade han med tonfallet hos en olycklig man för vilken arbetet är den enda räddningen undan livets elände." (Leo Tolstoj, "Krig och Fred" del 2 s. 73)
Bibliotek | |
Upp