De skjuter bergsgorillor

Rebeller i Kongo-kingshasa har skjutit sju av de utrotningshotade bergsgorillorna i år. Krig är så fruktansvärt. Dessa stora vackra gorillor som är vegetarianer som lever i Rwanda, Kongo-Kingshasa och Uganda. Det finns bara ca 700 kvar läste jag i GP.

 

Dessutom håller korallreven på att försvinna. Vad händer i vår värld? Jag minns för ungefär 20 år sedan då jag hux flux befann mig på ett korallrev. Det regnade på Nya Kaledonien och planet gjorde en mellanlandning där innan det åkte vidare till Nya Zeeland. Jag gick ensam i vattenbrynet. Plötsligt var det koraller överallt som glänste vackra som stjärnor eller som att titta i ett i ett kalejdoskop.

 

Men det upplever jag väl aldrig igen.

I går rev jag bort pärmar hela dagen. När jag skar mig på en vass klämma så blodet rann när jag rev bort ett omslag till en uppsats gav jag upp. Sonja skar sig i början på veckan. När du tror du har fått in en bra rytmi i rivandet, då får du vara extra försiktigt. I ett nu när någon sitter fast lite extra så river du upp ett jack i något finger.  Bibliotekarie är ett mångfacetterat yrke, en del dagar får du riva och flytta böcker en hel dag. Ungefär som att lyfta plank på en trävarufirma. Jag gjorde praktik i en vecka på en trävarufirma i Falköping och hon som var chef erbjöd mig anställning!!! Fantastiskt egentligen, om jag stannat hade livet sett annorlunda ut.

 Det regnade i Alingsås igår. Det var som att stå i ett vattenfall. Det var fyra decimeter vatten i tunneln under järnvägen. Ett gult sandigt vatten.

Nyss spelade de Verdis "Fångarnas kör" på SR klassiskt, den är så underbart vacker. Nu spelar de en annan favorit Frederic Chopins sonat nummer 2 i B moll. Underbart vacker musik som jag verkligen rekomenderar.
Samhälle | |
Upp