Duschen och hettan

Solen skiner. Rena rama brittsommaren.


Besökare B. kom och tittade lite när jag höll på att sortera uppsatser. Han tittar på en hög uppsatser som ska digitaliseras och en hög för att ställa tillbaka. Det luktar kontorspapper blandat med plast från gamla datorer. Skriver även in i en tabell vad de har för nummer och hur många sidor det är. B. Log lite, jag blev lite nervös för han har säkert hög EQ, emotionell intelligens, han är ju författare. Förresten har han säkert hög IQ också. Han har tröskat varenda kursbok på biblioteket och lite till. Han ser säkert rakt igenom mig. De talade på teve igår om IQ och EQ, och om personer som kan tyda andras ansiktsutryck.


Senare kom vaktmästare Carl Palmer (namnet är fingerat), han var arg som ett bi för han fick köra återvinningskartonger. Det var väl någon överordnad som sagt till att det var hanns uppgift?

-Vill ni fortfarande ha fem återvinningskärror? Sa Carl Palmer (namnet är påhittat).

-Ja, men har du sex så går det bra också, sa jag.

-Hör du nu vad jag säger? Ni ska skaffa en container som ska stå här, vaktmästaren pekar på trottoaren, ni kan ha tjugo kärror men då får de inte plats!

-Okej, vi nöjer oss med fem då, sa jag.

-Lyssna på mig, ni ska ha en container och här ska den stå.

Sitter här i hettan och svettas och lägger uppsatser i olika högar. För något år sedan katalogiserade jag de här uppsatserna.


En lärare kom ner till biblioteket. Han ville se om om Riksdagstrycket stod kvar. Han började med att nysa så det stänkte över alla kärror med papper. Det luktade saliv och förkylning.

-Vad gör du här nu? Frågade han.

-Jag gallrar, sa jag.

-Det kan inte vara så roligt? Sa läraren.

-För all del, det måste ju göras.

Hela tiden hörs ett ihållande brus från datorerna.

-Vi stänger om tio minuter, sa jag till den siste besökaren.
-Ja, svarar han.
Herregud han behöver inte stressa. Ta det lungt, han har ju tio minuter på sig. Ändå kastar han sig över sitt skrivblock och skyndar sig ut.

Bibliotek | |
Upp