Minnen från Broddetorp

Körde den krokiga vägen via Vårgårda och Herrljunga till Falköping. Solen sken och det var grön skog vid sidan av vägen. När vi närmade oss Falköping, vid Floby och Odensberg, var det körde vi om en och annan traktor som lämnade efter sig spår av lera.

   Vi stannade till vid Falbygdens ost och köpte lite bröd, en flaska Loka citron, knapriga ost godis, vykort och camember-ost. Vi stannar alltid till här när vi är i Falköping. Därefter fortsatte vi mot Broddetorp. Jag spejade och spanade på husen längs Danska Vägen för att försöka få syn på några barndomsminnen. Sedan åkte vi förbi Torbjörntorp och Stenstorp och förbi Ekornavallen så kom vi till Broddetorp. Hagar med kossor, får, hästar och ängar. Nästan som min barndoms somrar.

-Här jag varit massor av gånger. Vid en kiosk tar jag till höger, sedan är det bara att köra rätt ner, sa jag till Kristina. Sist jag körde här för 30 år sedan var det snöstorm här och jag körde fast i en snödriva med. Jag fick pulsa ner till Kims gård och sedan pulsa tillbaka till bonden Evert som fick ta ut sin traktor och bogsera bilen tillbaka upp.


Minns att vi band en kedja i kofångaren och den blev alldeles vriden. Mina föräldrar märkte inte att kofångaren på deras röda Renault hade vridits...

Min barndomskamrat Kim har flyttat tillbaka till gården på landet. Och honom ska vi hälsa på idag.

  Kiosken fanns kvar men inte vägen. Vi åkte runt och letade efter en ny väg till gården.

-Här måste den andra vägen vara, sa jag till Kristina.

Vi åkte sakta upp mot Varnhemsvägen. Det rasslade i underredet på bilen när gräset skrapade emot. Vi kom bakom en traktor. Jag släppte av Kristina för jag insåg att det var fel traktorstig. Backade tillbaka och hämtade henne. Körde fram till en främmande spöklik gård och vände. Åkte tillbaka till kiosken och ringer Kim.

  Det blir att bara åka runt igen och åka upp på en annan traktorstig.

 

Här låg en väg för 30 år sedan


  Tillslut kom vi i alla fall fram till min gamle barndomskamrat. Det var 30 år sedan jag var där. De bjöd på lunch i solskenet bland kålfjärilar, mygg och syrsor. En vacker dag. På vägen hem gjorde vi en avstickare till Göran Löwings ateljé. På vägen hem körde vi genom Ingatorp i stället för Torbjörntorp.

   Kims familj har utökats med de två ökenråttorna Lillkaja och Greger och nästa vecka kommer också en kattunge.

Kim med råttan LillKajsa

Elisabet och Victoria leker med systrarna Sofias och Kajsas råttor

Minnen | |
Upp