Skänk en slant i tiggarens öppna hand

I går var jag ute och åt i Franska hörnan med några kollegor från ett annat bibliotek. En kompis hade spelat golf hela sommaren, en annan varit i Skagen och den tredje hade vandrat i fjällen. På mitt jobb rev jag sönder uppsatser. Hämtade uppsatserna som Benny (pensionerad kollega) vaktat som en labb förr och som "TILLHÖR REFERENSBIBLIOTEKET. UTLÅNAS EJ", stod det fastklistrat lappar i rött på hyllplanen. En och annan student droppade in och ville läsa uppsatser. Några ringde och frågade efter kursböcker och jag var ju tvungen att säga att alla flyttats till KTB. Tyvärr stängde det biblioteket redan ett.

Rum med gallrade uppsatser


Efter jobbet gick jag och tränade. På vägen gav jag tio kronor till en skicklig trumpetspelare och hans dragspelande kamrat, som ofta sitter vid övergångsstället till centralstationen. Jag hade läst i tidningen att tiggarna ofta är romer från Slovakien, Rumänien och Bulgarien. De får inget arbete i sina egna länder och deras bostäder eldas upp. Nu är i och för sig inte trumpetaren tiggare för han spelar ju trumpet, men när jag hör honom låter det lite som zigenarmusik. Jag minns att Gösta gav 20 kronor till honom på sin sista semesterdag då semesterkassan var så gott som slut.


 Idag på morgonen idag lördag lyssnar jag på Genesis vackra, finstämda "Selling England by the pound". Första gången jag hörde den var på stadsbiblioteket i Falköping för ungefär 30 år sedan.
Bibliotek | |
Upp