Att leva i det innevarande ögonblicket

Blev väldigt glad över en positiv kommentar från bloggen Positive news i morse. Jag var ju lite moloken så där över en diskussion med Gösta om vad du får ha med i en blogg.


Började dagen med att gå på Sportlife gym. Även ifall det först tar emot så är det en bra början på dagen. Tänkte på att de yngre som är tatuerade gärna visar sina tatueringar. På gymmet idag var det en kille jag sett förut. Han är i 30-årsåldern och kraftig, ser trevlig ut, men jag märker också att han försöker kavla ner ärmarna på tröjan så det syns så lite som möjligt av tatueringarna. Jag har lagt märke till det fenomenet tidigare. Nåja, det var trevligt på gymmet i alla fall.


Gick till Ica och handlade. I fiskaffären hade de en djuphavsabborre. Det var en grotesk röd sak med stora ögon.


En bok jag alltid återkommer till är Wayne D. Dyers "Älska dig själv. Eller inte sämre än man gör sig". Boken är tyvärr utgången så Kristina tycker inte om att jag stryker under i den. Dessutom har jag fått en fläck sillsallad i den eftersom jag läser samtidigt som jag äter.

"När man skall öva självkärlek måste man börja i sitt inte. Du måste lära dig att styra ditt tänkande. Detta kräver åtskilligt "nu"-medvetande vid de tillfällen du beter dig på något jagfördömande sätt. Om du kan komma på dig själv just när du gör det, då kan du börja utmana den tanke som ligger bakom ditt beteende."

  Du upptäcker att du just har sagt något i stil med: "Jag är egentligen inte så klipsk, jag antar att jag hade tur som fick en femma på den där skrivningen. "Larmklockan börjar ringa inne i huvudet på dig. "Nu gjorde jag det igen-betädde mig på ett jagföraktande sätt. Men nu är jag medveten om det och nästa gång skall jag hindra mig deån att säga de där sakerna jag har sagt i hela mitt liv." Wayne D. Dyers " (Älska dig själv. Eller inte sämre än man gör sig" s. 61)

"Det innevarande ögonblicket är din nyckel till en förståelse av dina "skuld", och "oros" aktiviteter. Lär dig leva i nuet och slösa inte bort dina innevarande ögonblick på handlingsförlamande tankar kring framtiden eller det förflutna." (IBID. 139)

I och för sig skulle jag kunna kommentera Dyer. Är det innevarande ögonblicket trevligt för en uteliggare som vaknar under en pressenning? Eller någon som blivit utsatt för en självmordsbombare? Men texten läser du ju för att må bra för stunden. Uteliggaren läser nog inte den?

Nu ska jag lyssna på Beethovens sjunde symfoni och läsa Amuz Os.

Sist skulle jag vilja säga att akta er för raketer och smällare. Åtminstone jag tycker inte det är roligt. bara något störande och onödigt slöseri.

Fritid | |
Upp