Blått ljus under kanalens broar

När jag åkte elvans spårvagn blev jag hänförd över det vackra blå ljuset under broarna vid Brunnsparken.

På jobbet satte jag mig direkt för att scanna uppsatser. Nu förstår jag varför "Magikern" eller scanningsexperten, grymtade lite över att jag använde en enkel skär apparat för att skära ryggar på uppsatser. Med en sådan maskin blir det nästan alltid en kant i ryggen vilket gör att det ibland blir ihopsatta papper in i scannern och då blir hela digitaliseringen av uppsatsen förstörd. Det är ett bekymmer att jag är så ivrig att saker blir gjorda. Detta trots att jag vet att det är allvarligare bekymmer  med klimatförändringar, krig eller överbefolkning. Vi lever en kort stund som djur på jorden.

Nu har jag kommit till de intressanta samhällsvetenskapliga uppsatserna. Ville gärna fixa dem själv, men "Magikern" tyckte att det skulle ordnas centralt. Uppsatser som pensionerade kollegan Benny (namnet är påhittat) borde ha gjort, men i stället katalogiserade jag och friårsvikarien Derek Hales (namnet är påhittat) uppsatserna. De samhällsvetenskapliga uppsatserna är limmade i ryggen så ryggarna måste skäras av på något sätt, det går inte att stoppa dem i scannern direkt 

Somliga tycker inte det är bibliotekariearbete att scanna, men det är spännande att se hur texter du en gång katalogiseras förvandlas till elektroniska texter i pdf. Men jag är trög i början, en indisk astrolog sade faktiskt att jag var lite långsam i början.

Igår var jag och min kära hustru, Kristina, ute och åt julmiddag. Det blev en rysligt salt lax till förrätt och en salt sig till huvudrätt. Kristina var i alla fall nöjd med sin vegetariska rätt.

Fullt med studenter på biblioteket.
-Vad är det de sitter och gör egentligen, frågar en tjej en lintott när de går ut.
-Jag vet inte, svarar lintotten. Han är en fena på datorer, han byter direkt till firefox när han satt sig vid en dator.
Inget speciellt, bara scannar.

"Magikern" som kom efter lunch tittar klentroget på mig när jag kommer med en trave med uppsatser där jag pillat bort stöldskyddet. "Magikern" är så fingerfärdig och han kan bara med några enkla rörelser med fingrarna hitta var stöldskyddet finns.

Jag blir lite nervös när lärare kommer in och letar efter böcker de kan ta. sonja (namnet är påhittat) har berättat att vi måste veta vilken institution som köpt vad?
Bibliotek | |
Upp