Joggaren

Mörkt när jag cyklade och slängde fiskrens när jag åkte och mörkt när jag begav mig hemåt. Det luktar nytt på mitt nya studietorg. Hörde att min hygglige kollega Hugh Hopper (namnet är påhittat) talar både spanska och franska flytande. Det gjorde mig lite vemodig att jag kommer ihåg språk så dåligt, men jag försöker ändå.
-Como esta usted? frågade en lärare.
-Y tu, svarade jag.
-Va, i sydamerika säger vi inte tú utan usted, svarade läraren.
Ja ja, ibland är jag lite trög, men jag försöker ändå.
Katalogiserade lite spanskaböcker och trasslade med kopiekort.
Det är inte speciellt mycket studenter på Studietorget. Jag lyckades i alla fall hjälpa en student med enstaka kopior och hon blev glad.

Pratade en stund med vakten. Han skulle jobba till halv tre. Det var mörkt och ödsligt vid tvåans spårvagnshållplats. Tystnaden bröts ett ögonblick av en joggare som sprang ut ifrån hyreshuset bakom. En kvinna stod och tryckte på hissknappen i det gula tegelhuset mitt emot.

Bibliotek | |
Upp