Magikern gör entré

På morgonen lyssnade jag på Bruce Springsteens "The Rising". Jag tycker den är ganska bra.


En äcklig, kladdig, gråmulen dag. På tåget hamnade jag mitt emot en lång typ som var på Pyramiden förr. Han var inte så pigg på att prata sist, därför låtsades jag som han inte fanns. Eventuellt gjorde han ett försök att hälsa, men eftersom han verkade ointresserad de gångerna jag träffat honom så låtsades jag som jag inte kände igen honom.


På jobbet tog jag semester ledigt i jul. Jag skrev till "Magikern", det vill säga scanningsexperten, och frågade när han skulle komma hit igen?


  Jag fortsatte ta bort stöldmärkningar och skära bort limmade ryggar. Någon kanske tycker det är assistentjobb, men jag är av den åsikten att det som viktigast att verksamheten flyter på och därför griper jag in och gör allt som behövs. Den som skär ryggarna måste vara noga så ingen text klipps bort.

Förresten fick jag ett e-brev från läraren och forskaren Barbro igår. Hon tyckte jag skulle fortsätta vara den jag är och hon hoppades jag skulle vara kvar i Haga. Det värmde och gjorde mig glad. Det gäller att kämpa på där du är och försöka avgöra vad som är viktigast att direkt ta itu med det som är prioriterat, eller viktigast för stunden. Glad att jag skrev till "Magikern".


Min blogg ger lite inblick i bibliotekarieyrket och visar att det är viktigt att kunna hålla många bollar i luften. I bloggen går det att följa vägen från ett levande bibliotek med många studenter till den slutgiltiga avvecklingen.

Åt lunch på den Indiska restaurangen New Dehli. Lammkött med jordnötssås. Servitören en stor man i för liten t-shirt. Kring handleden hade han det för Sikhiska män karakteristiska stålarmbandet.
Bakom rumlade det in tre tjejer som arbetade på turistbyrå. En var med barn, hon hade slingor i håret, en hade läderbyxor och var mörkhårig en tredje var lång och blond.
-I fredags träffade jag en kille som jag vill ha barn med... han var från Kungsbacka, sa den långa.
-Var träffade du honom? frågade tjejen med slingor i håret som skulle flytta till Kungsbacka.
-På Exet.
Exet... Jag tror jag varit där med Ingemar två gånger. Vi i ett hörn satt och hade tråkigt, nej någon dansande discograbb har jag aldrig varit. Förstår inte hur discograbbar gör för att roa sig på sådana ställen.

Efter lunch kom "Magikern". Han tyckte jag skulle skicka uppsatserna till bokbinderiet så tar de bort alla uppsatsryggar i ett svep... Nu har jag ägnat två dagar åt att klyva uppsatsryggar en och en.

Studenterna frågar hela tiden om de får låna eller låna om, men det är slut med det nu. På nya Campus Linné finns bara gamla böcker på spanska från Sydamerika.
Bibliotek | |
Upp