När texter blir digitala

Hamnade på vagnen bakom tjejerna som åker i vagn fem varje gång. Jag tror faktiskt en av dem log mot mig. Kanske för att Emely klippte mig i lördags? Eller kanske för att de inte sett mig på ett tag eftersom jag åkt ett tåg tidigare på grund av att jag arbetar på Campus Linné då och då? Till vänster om mig satt en kollosal man i mössa och i skinnpaj. På hans t-shirt stod det skrivet Harley Davidson och hans mage putade ut från den svarta t-shirten.


Scannade dubbelsidiga uppsatser i Socialt arbete och enkelsidiga i förvaltning. Kan tyckas enahanda, men samtidigt är det fascinerande att se uppsatser som jag katalogiserat för några år sedan nu syns elektroniskt. Det gäller också att se till att papprena ligger rätt i scannern så de inte hamnar upp och ned eller fastnar. Det är ungefär som när jag var liten och köpte fotbollstidningar och klippte ut bilder på fotbollsspelare och limmade in porträttet i ett kollegieblock.

När "Magikern", eller scanningsexperten kom på eftermiddagen fortsatte jag med att klyva bokryggar på uppsatser och ta bort stöldmärkningen samtidigt som jag stod i informationen. "Slaveriarbete" sa "Magikern" förra veckan, men det är bättre än att bara sitta och läsa.


-Hrrm. En kille som verkade viktig harklade sig för att påkalla min uppmärksamhet. Jag har en bok här som jag ska hämta. Jag tror den ligger där, säger han och pekar in mot lagböcker, karnov, SOM-rapporter och annat smått och gott. Jag känner ett styng av olust på grund av hans nedlåtande attityd.

-Är du forskare?

-Ja... därborta ser jag boken...

-Har du beställt från ett annat bibliotek?

-Nej... Därborta ligger den, mannen fortsätter peka mot en hög med böcker som ligger där för att de ska ner i magasinet.

-Är det den? Frågar jag och lyfter på bok efter bok och till slut pillar jag fram en liten bok som han vill ha. Jag har aldrig sett mannen förut. Boken stod inte på hyllan där vi lämnar ut böcker utan för uppsättning.


Nina (namnet är påhittat), Rättshaveristen, var här idag och det är alltid trevligt. Hon är ju snäll, hon fortsätter att skriva sina inlagor.


"Magikern" och jag jobbar nästan som på ackord, som i filmen Moderna tider av Chaplin. På förmiddagen scannar jag och på eftermiddagen scannar "Magikern" och jag klyver bokryggar. 3200 uppsatser tas om hand. Exemplarposten måste vara kbar i lokala databasen ifall någon student vill blöddra i en dubblett.

Bibliotek | |
Upp