Så firades julen när jag var barn

Sov till åtta, alltså väldigt länge. När jag skulle upp och göra frukost såg jag två äggulor som simmade i två koppar med vatten. Vad hade nu Kristina hittat på? Det var väl till påsk vi vispade ägg och socker till en god kräm?


Förr till jul åt vi plumpudding, eller Christmas pudding, som det också heter. Vi åkte nästan alltid till min farfar och farmor. Vi högg ner en liten gran i skogen och klädde den med glitter, vi hade också små marsipangrisar i granen. På julafton hade vi små ljus i olika färger i granen. Därefter valde hela familjen ut var sitt ljus och tävlade vilket som brann ner först. Den som hade det ljuset som vann brukade få en liten marsipangris i förstapris.  Jag rekommenderar emellertid inte levande ljus, vid ett tillfälle höll jag och min barndomskamrat Anna på att elda upp hela huset. Vi hade gjort någon äcklig gröt och blandat i alla kryddor och allt annat som min farmor hade i köket och så gick vi därifrån. Det som var i kastrullen började brinna och det tog eld i en bård som farmor hade längs en hylla. Jag minns faktiskt inte hur vi lyckade släcka elden. Jag och Anna brukade röra ihop en gröt av allt som fanns i köket och sedan bjuda min allvarlige farfar.

Min farmor hade en fantastiskt fantasi och hela huset var omgjort till ett vinterlandskap med små tomtar som pulsade i snö ( farmor använde bomull) och en del som åkte skridskor (en glasskiva som skulle likna is). Det är förmodligen min farmor jag brås på, definitivt inte min ordentlige farfar eller min allvarlige pappa.


Gick ut till Ica och köpte torsk och sill (det borde jag kanske inte göra eftersom den håller på att bli utfiskad? Får hoppas att de fiskat den någonstans där det finns mycket torsk?).

-Och så vill jag ha lite löksill, sa jag.

-Det är populärt med löksill, sa den söta flickan i fiskaffären, jag trodde det var jag som var populär men det är nog sillen?

-Det kanske är både ock.

Inne i Ica fungerade inte någon flaskåtervinningsautomat så jag fick slänga plastflaskorna. Borde väl ha köpt en Faktum, men han stod och pratade med folk.


Hemma spelade jag lite the  Birthday Party . Sådan musik lyssnade aldrig min pappa på när han var nästan 50. Jag minns första gången jag hörde the Birthday Party , det var i skivhanden Folk och rock i Göteborg. Det var Maxisingeln Relese the bats, det var en oerhört omskakande upplevelse. Om han över huvud taget lyssnade på någonting så var det Igor Stravinskys Våroffer.


Jo så var det det här med äggen. Det var bara för att äggen jag köpt hade spruckit.

Familjen | |
Upp