Utfryst

Ensam på biblioteket, eller kanske snarare är biblioteket som ett spökhus.

På eftermiddagen kom scanningsexperten eller "magikern", han satte sig genast och började scanna. Jag hade skrivit till honom och frågat hur det går med scanningen.

Författaren Bile kom på besök och lämnade igen lite böcker. Han var strålande glad eftersom han var klar med en uppsats och dessutom varit på ett författarseminarium. Samtidigt som jag pratade med Bile ringde nn från Campus Linné och sade att jag inte skulle skriva datum på de vita blanketterna på avhämtningshyllan, det vill säga där låntagarna hämtar sina böcker, bara på de gröna blanketterna.

Det är isande kallt på biblioteket som i en frysbox. Ändå söker sig studenter hit.  Vår söta tekniker kom också på eftermiddagen och rensade datorerna. Hjälpte en student, hon med det bländvita leendet, med ett fjärrlån som förmodligen inte kommer att hittas eftersom materialet är opublicerat.

Behövde fylla på en toner på kopiatorn. Och det kan jag ju nämna för alla som ska fylla på en toner, var noggrann så du inte spiller bläck överallt. För en ovan person är det nog bäst att ha handskar. Första gången jag fyllde på en stor bläckpatron var när jag arbetade på högskolebiblioteket i Gävle. Jag skakade bläckpatronen och tappade taget om den så den flög över parketten och bläcket spred sig över hela golvet.

Satt en halvtimme med en flicka som ville ha material för en uppsats om anorexia nervosa. Det fanns fruktansvärt mycket skrivet så det var növändigt att begränsa sökningen till 2008.

Sedan kom bagarn Born Rebel, Garth Hudson (namnet är fingerat). Hans skägg har växt och ser ut som en fläderbuske.
Bibliotek | |
Upp