Varje dag är en gåva

Tog bilen i mörkret till Norsesund för att fira jul med min syster. Det regnade och blåste, men det var inte mycket trafik på vägen. På vägen hämtade vi upp min gamla faster. Hon spelar en viktig roll i gemenskapen tack vare hennes livserfarenhet. När vi kom dit höll min svåger Bengt på att skära kalkon som vi alltid har till huvudrätt.

En av systersönerna satte sig bredvid mig. Han läser data på Chalmers och han har gjort ett program med primtal har jag för mig han sade när jag frågade om han kunde alla primtal och jag sade att jag håller på att försöka öva in alla primtal men att jag bara kommit till tre än så länge. Jag måste ju säga något i alla fall. Till höger satte sig min svågers syster och då blev det mest prat om Australien.
   Till efträtt fick vi Risalamalta och flamberad Christmaspudding , eller plum pudding. min svåger bar in det brinnande fatet och ställde bredvid Kristina, som tog en brinnande bit från puddingen. den här puddingen är väldigt mäktig och speciellt som han har smör ihoprörd med socker till.


Systersonen och hans fästmö fick The River av Bruce Springsteen av mig. Det där med julklappar kan bli så fel när man är vuxen, jag vet ju inte vad de gillar för musik? Anar att Johan gillar heavy metal. Min gamla faster Kerstin hade en skiva med musik av Verdi till honom.

-Är du en sådan där Springsteenfan? frågade min systersons fästmö mig.

-Nja, jag vet inte så noga... jag tyckte han var bättre i början... men jag ska gå och se honom på Ullevi i sommar.

Vad vill jag se? Vad vill en gammal gubbe som jag? Även ifall han var bättre förr så ingen tvivel om att han är en sällsynt bra liveartist. Det blir nog en hejdundrande konsert. Men jag tror att jag skulle uppskatta en opera konsert med Verdis La Traviata på Metropolitan Opera house i New York mer.

-Om ni inte gillar skivan kan ni ju ge bort den? sa jag.

Hon ser lite osäker ut, en äldre belevad herre uttrycker sådan fånig osäkerhet.

-Jag börjar bli trött, sa jag.

Egentligen inte, bara lite så att säga håglös. Det här med julklapparna blev lite fel. Min svågers systers barn fick inga julklappar. Hade ringt min syster och frågat om de ville ha någon julklapp. Min syster sa bestämt nej. Jag uttyder det att hon egentligen vill att vi slutar med julklappar. Hörde på radio att i Stockholm kunde du hyra en kvinna från Cuba som var tomte. Luften gick liksom ur julfesten när det blev julklappsutdelning.

-Klas börjar bli trött, då måste vi åka hem, sa faster Kerstin.

-Johan kan köra dig, sa min syster.

-Nej Klas börjar bli trött, då ska vi åka hem, sa Kerstin.

-Så farligt är det inte.


Det var trevligt men i samband med julklappsutdelningen började jag längta efter att åka hem och se på filmen Soul lunch som Kristina hade med sig från jobbet. Den handlade om ett annat familjedrama och den var helt okej.

Familjen | |
Upp