Doppade mig i dyningarna

Skagen onsdag fjärde juli.


Konstaterade att det var stor skillnad på frukosten i York och här på Bröndums. Här fick vi frallor, äppeljuice (speciellt den hemmagjorda äppeljuicen var härlig), yoghurt, marmelad, ost, skinka, ägg, äggröra, bacon, sylt och kaffe.


  På morgonen började det regna så vi tog bilen till Den översandade kyrkan en bit utanför Skagen i stället för att bada. Kyrkan ligger vackert  på sanddynor inklämd mellan tallar. På vägen tillbaka tricksade vi in till en antikaffär som Kristina alltid tycker om att gå och titta på allt porslin, alla tavlor statyetter med mera.

  Lunch åt vi på Svolderns hotells bakficka. En tuborg med smörebröd, vi hade varit där förut och tycker det är ganska trevligt. Jag och min gamle gode vän Gösta var där för två år sedan.


Vy över översandade kyrkan

Efter lunch gick vi som vanligt till Skagens museum för att beskåda Skagenmålningarna. Vi hittar alltid nya detaljer i konstverken.

  På eftermiddagen hade det slutat regna men i stället hade det börjat blåsa. Vi gick i alla fall ner till stranden och bredde ut oss mellan några klitter. Det var ingen som badade, men ett tu tre såg en äldre gråhårig herre gå i och simma som en säl. Då gjorde jag slag i saken och tassade ibland de meterhöga vågorna. Det blev bara ett snabbdopp för mig men jag såg att gubben dök och simmade under vattnet.

-Man blir pigg av att simma i vågorna, sa han då han klev upp.

Jag bara kastade mig på magen och kröp upp som hund på alla fyra till strandkanten.
Vi låg en timme i eftermiddagssolen bland sanddynorna. Det tog i att blåsa ännu mer. Den gråhårige gubben kastade sig ensam i de vilda vågorna ännu en gång.

Höga vågor och kallt i vattnet


På kvällen gick vi och åt spagetti på en pizzeria. Vi måste hela tiden vara säkra på att restaurangen har vegetarisk mat. Efteråt gick vi till samma glassbar som igår. Jag åt en glass  melon och lakrits, dock öppnade fiskauktionsmagasinen sin dörrar för vädring så hela Skagen dränktes i en doft rutten fisk, som så ofta i Skagen då och då. Samtidigt stekte personalen bacon så det var en säregen doftblandning.

Resor | |
Upp