En plastpåse med enkronor

Sitter mest och läser i regnet. Var på Ica och handlade. Den pensionerade kranföraren satt utanför Ica. Framför mig i kassan stod en dam i 90-årsåldern med en påse med enkronor. Kassörskan räknade ihop mynten till 50 kronor i påsen. Hon fick betala 54 kronor ytterligare. Pensionärer har inte så mycket pengar att röra sig med. Gamla damen stod framför mig i fiskboden. Hon köpte kummel eftersom det var halva priset. I fiskboden köpte jag en laxfjäril och kummel. Flickan i boden var lite tvär. Hon hade väl klämt ett finger eftersom hennes pekfinger på vänstra handen var blått.

Stieg Larssons bok Luftslottet som sprängdes tycker jag stundtals är som en lärobok i Journalistik. När journalisten Erika Berger blir chefredaktör på en stor fiktiv tidning säger hon till en ny journalist att hans uppgift är att kritiskt granska och inte okritiskt följa vad andra tidningar skriver.
  Vid ett annat tillfälle beskriver han en annan person som intervjuar som under en intervju tänker "jag ska inte ställa för många frågor" utan låta personen prata.  "Han var tvungen att att tro Nyström på sitt ord". Han beskriver också vad han tycker om direktörslöner och bonusar. Ju fler de lyckats avskeda desto högre bonus ger de till sig själva och de som lyckats säga upp folk. 
    Luftslottet som sprängdes om en mycket bra och spännande bok.


Kina har fler dödsstraff än hela världen tillsammans. Kina erövrar Tibet. Jag ska nog gå med i Amnesty International.
Allmänt | |
Upp