Hjälten

Jag ringde min kamrat Gösta på morgonen. Han berättade att i går, vid Östra sjukhuset hade en ny tjej som körde en ledbuss fått stopp i en sväng. Vid Östra Sjukhuset måste ledbussarna göra en u-sväng innan de kan fortsätta. När Gösta kom dit med sin nummer 17 ledbuss steg han av bussen och hjälpte tösen.

För att inte ledbussarna skall knäckas helt i en tvär kurva så finns det en spärr som slår till om svängen är för skarp. Om den gör det går det varken att backa eller köra framåt. När det händer är det oerhört stressande. Jag fick ett sådant stopp på Guldheden i Göteborg för ungefär 30 år sedan. Det var första gången jag fick känning av min MS-sjukdom då vänsterarmen domnade.

I alla fall då kom Gösta när flickan stod där med en buss som hade blivit spärrad i leden. Det var en ny buss så Gösta visste inte riktigt hur spärren skulle lösas upp så han kunde backa. Det gick emellertid att köra lite framåt. Så gösta vek in spegeln och körde fram och det var millimeter från stolpar som kunde rispa bussen.
   När Gösta fått loss bussen kramade tjejen som kört bussen honom  och sa "Du är min hjälte."
Arbete | |
Upp