Resan till Rügen

Körde raka spåret till Trelleborg med min lilla röda fullpackade Toyota. Vid Trelleborg tog vi in på ett lyhört vandrarhem. Det var varmt och det luktade rök på rummet. När vi lämnade Trelleborg 8.30 på morgonen regnade det.

   På färjan hade en medelålders man slagit sig ner vid bordet bredvid med sin familj. Han såg att jag läste Pamuks bok Istanbul.

   -Läser du Pamuks bok Istanbul?

  -Ja.

   -Jag är född i Istanbul. Jag var sju år när jag kom till Sverige. Pamuk kommer från en rik familj, sa han.

  -Ja.

  -Rika i Istanbul kan läsa till ingenjörer eller läkare. De kan läsa i 15-16 år för att de har ingen lust att areta.

  -Det är stora klasskillnader.

  -Ja landet är väldigt korrumperat. Det går att köpa sig till allt bara man har pengar? det är en bild i oken på en oljetanker som brinner. Jag minns faktiskt det när jag var liten, båten brann i flera månader.

Ett intressant samtal med en sympatisk turkisk-svensk.


hotell Am Meer i Bintz
Utsikt från vår balkong i Bintz

Fyra timmar senare kom vi till Sassnitz. Gösta körde i Rügen, det var som ett sagolandskap där löv från björk, bok och lönn sträckte sig över vägen. En halvtimme senare var vi framme vid Bintz där vårt hotell Am-Meer låg. Vi hade varit ute i sista minuten så vi fick ta vad som stod till buds av hotell. Kristina och jag fick ett dubbelrum med utsikt inåt Bintz. Staden liknade lite Ankeborg med alla stora, kantiga, vita hus.

Gösta på stranden i Bintz på Rügen
Gösta kopplar av efter simtur

   Efter att ha tagit en öl med Gösta på hotellets uteservering så gick vi ner till den kilometerlånga sandstranden som var proppfull med badgäster. Kristina doppade sig och jag tog också några simtag.

-Det är kallt som i norra ishavet, sa Kristina.

Gösta dök och simmade i det iskalla vatten.

-Jag känner mig som en? vad heter det nu?

-Säl, sa jag.

-Nej, som en utter, sa Gösta.

Badstranden i Bintz
Badstranden i Bintz

På kvällen satt vi en stund på hotellets kafé. Jag tog en bananglassdrink och Gösta en kopp kaffe. Det var en barpianist i shorts, med rakat huvud, en röd keps, glasögon och en skjorta med bilder på kort av halvnakna flickor på. Han spelade många Jerry Lee Lewis låtar och sånger som Great balls on fire och Wolly Bully. Han spelade med stussen, knäna, fingrarna och en röd damsko. Sedan gick han runt med en spann och ville ha dricks. Han stack även ut spannen utanför restaurangen och tiggde dricks av dem som stått utanför och lyssnat.

Resor | |
Upp