Utflykt till Stralsund

 

Efter morgondopp och frukost tog vi bilen över Rügen mot Stralsund. Vi åkte genom det vackra landskapet med bokskogar och lövverk som hängde över vägen. När vi kommit en bit från Stralsund blev det mer åkrar. Korn, råg och majs växte fram vid sidan av vägen.

-Tyskland är ett rikt land med många industrier, Sverige har bara Saab och Volvo, Tyskland har Opel, Merscedes-Benz, BMW och Trabant, sa jag.

-Och Wolksvagen, sa Gösta.

Innan vi kom till Stralsund åkte vi över en sliten, nött bro. Till höger om bron byggde de en hög bro, nästan som Ölandsbron. Hantverkare hängde i korgar under och skruvade och målade.


Glasspaus i Stralsund

Stralsund var pittoresk liten stad kryddad med kyrkor, kloster, trånga gränder.


Lunch i Stralsund
Gösta, Kristina och Kerstin äter lunch i Stralsund

På sina ställen kunde vi känna historiens vingslag. Vi åt lunch på en trång bakgata i centrala Stralsund. Det är bra om du kan lite tyska för det är många som inte kan engelska. Jag såg att den söta servitrisen höjde på ögonbrynen när jag försökte förklara vad vi ville ha. I själva verket talade alla i mun på varandra. Jag är så ivrig när jag försöker förklara på gymnasietyska.

-Det var den underbaraste färskaste tomatsoppa jag ätit, sa Kristina.

Gösta och Klas lerar efter Kristina och Kerstin
På shoppinggatan är damerna plötsligt som uppslukade


Tillbaka i Bintz gick vi och badade igen. Tror jag börjar förstå varför Tyskland är bra i fotboll. Här joggar de på stranden och gör armhävningar. Barnen gräver djupa gropar i sanden och får tidigt lära sig att vara effektiva. I York sjöng de och glammade och gick på krogen. Förstår varför Svennis gärna ville tillbaka till England. Till middag åt jag Jägarschnitzel. Jag tycker alla här går och äter glass på kvällen. Vi gick ut på en pir på kvällen. Plötsligt tog en tysk grabb av sig kläderna, hoppade över räcket och kastade sig ner i det iskalla vattnet. Alla vi turister sprang till bryggkanten och tittade efter honom. Efter en stund såg vi ett huvud skymta i det mörka vattnet.

-It´s okej sa grabben som dykt muntert.

Sista hela dagen i Bintz gick jag och Gösta och klippte oss. Jag provade hotellets gym och gick sedan ner till havet och doppade mig. Rügen tillhörde DDR, Östtyskland,  förut.

image100
Klas, Gustav II Adolf, Gösta och Kerstin i Stralsunds rådhus

Resor | |
Upp