Led Zeppelins första

Innan jag åkte till York köpte jag Led Zeppelins första skiva. Jag är såpass gammal att jag borde väl lyssna mer på klassiskt, men jag tycker Led Zeppelins första är fenomenal. Jag är överraskad hur enastående bra den är. På Led Zeppelins första är det mycket sugande blues som till exempel "I can't quit you baby" och "You shook me". När det gäller bra rockmusiker hör du direkt att det är just dem. Hör direkt att det är Jimmy Pages gitarr, John Bohnhams smattrande trummor eller John Paul Jones ljuva basspel. Här i början på karriären låter Robert Plants sång som ett extra instrument. Texterna är i och för sig inget speciellt, mer att de skall förenas med melodierna. "You shook me" och "I can't quit you baby" är förresten skrivna av blueslegenden Willie Dixon. "Dazed and confused" är en riktig pärla som är skriven av Jimmy Page. Om jag inte minns fel kom Jimmy Page från Yarbirds där Jeff Beck och Eric Clapton spelade också. Bassisten John Paul Jones spelar orgel på några låtar. Alla som gilla hårdrock borde testa den här skivan. Den får fem poäng!
Musik | |
Upp