Mitt nationaldagsfirande

Kommer mest att sitta och läsa Härskaringen på nationaldagen och ta en kort promenad. Nationaldagen 6 juni blev ju Svenska flaggans 1893 dag tack vare Artur Hazelius, Skansens grundare. 6 juni 1523 var den dagen då Gustav Vasa valdes till kung och 6 juni antogs 1523 års regeringsform och man fastslog en regeringsform om mänskliga fri och rättigheter. (Var på studentmiddag igår. Det var en himla tur att jag höll klaffen och inte sa varför jag trodde att man firade nationaldag... trodde det var någon kunglig födelsedag. Min svåger Bengt visste hela historien, så vilken tur att jag höll klaffen. Inte så konstigt att jag var dålig i skolan. Jag blir så nervös när jag ställs inför ett problem. Jag kallade min svågers kusin för att vara hans bror, trots att jag visste att han bara har en syster. Jag är rädd att släktingar skall tro att jag blivit lite så att säga från vettet och trög. Min svåger är alltså en mycket fin och god människa. Men det var skönt att komma hem och fundera över sakernas tillstånd.)

Jag tycker väldigt illa om hatbrott, rasism, homofobi med mera.
Angående regeringsformen så tänker jag i dessa dagar på 1974 års regeringsform:

"Kapitel 1 Statsskickets grunder
 § 1 All offentlig makt utgår från folket. Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse. Den offentliga makten utövas under lagarna.

§ 2. Den offentliga makten skall utövas med repekt för all människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.
  Den enskilas personliga, ekonomiska och kulturella välfärd skall vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Det skall särskilt åligga det allmäna att trygga rätten till hälsa, arbete, bostad och utbildning samt att verka för social omsorg och trygghet.
  Det allmänna skall främja en hållbar utveckling som leder till en god miljö för nuvarande och kommande generationer. Det allmänna skall verka för att demokratins idéer blir vägledande inom alla samhällets områden samt värna om den enskildes privatliv och familjeliv.  Det allmänna skall verka för att alla människor skall kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället. Det allmänna skall motverka diskriminering av människor på grund av kön hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller annan omständighet som gäller den enskilde som person.
  Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas. (lag 2002:903)"

Kanske inte är så dumt att ha regeringsformen i bakhuvudet när du ser på nyheter eller läser tidningar.
Samhälle | |
Upp