Om Göteborgs Konstmuseum och Bergakungen

Gjorde en utflykt till Göteborg igår. Fick inspiration av min gode vän Gösta att gå och handla på KappAhl. Jag har ju faktiskt ett gammalt MedMera kort som jag inte använder. Det blev tre kalsonger och en t-skjorta. Tanten i kassan var inte så dryg idag utan riktigt hjälpsam när jag glömt koden till mitt MedMerakort.

 

Därefter linkade vi upp till Konstmuseet. I kassan satt två Securitasvakter. En av dem var faktiskt den söta låntagaren som jag kallar för Winona Ryder. Jag har sett henne förut här. Men jag får ingen ögonkontakt så jag hälsade inte. Fan, vad dumt. Du skadar ju ingen om du hälsar. Min kollega Hugh Hopper (namnet är påhittat) hälsar på alla och struntar i om han inte får något svar. Det surrar miljoner av tankar i huvudet. Kanske uniformerade vakter inte får hälsa? Kanske hon tycker jag är fånig, en gammal fåntratt? Kanske för att jag går med min fru?

   Göteborgs konstmuseum tycker jag är riktigt bra även utan någon specialutställning. Marcus Larsson, Carl Fredrik Hill, Hanna Pauli, Alfred Wahlberg med flera. Jag blev emellertid väldigt besviken på att de plockat bort Johan Krouthéns höstackar. Den har ju alltid hängt där. I stället hängde där en trist med Georg Pauli.

  Konstmuseet är ett självklart besök för en konstintresserad som besöker Göteborg.

   Efter Konstmuseet gick vi till biografen Bergakungen och såg Mr Brooks med Kevin Costner, Demi Moore och William Hurt. Innan filmen gick vi och tog en kopp kaffe på det trevliga kaféet. Mitt emot oss satt en trevlig student från Journalisthögskolan. Åter fick jag ingen ögonkontakt och det blev inte att jag hälsade. Han var där med sin flickvän och jag vet att han ibland är lite dryg, men trevlig om du tar honom på rätt sätt. Såg att han pekade på sin flickväns väska så hon inte skulle glömma den när de gick.

 

Mr Brooks gick vi mest på för jag gillar Kevin Costner. Han brukar ju spela hjälte, men här var han en psykopat. William Hurt spelade bra hans undermedvetna skugga som drev honom att mörda.

Konst | |
Upp