Om Härskarringen

Äntligen är jag klar med Härskarringen. Det är en Fantasy-klassiker så jag är glad att jag lyckats plöja igenom alla sidor. Stundtals har det känts segt med alla beskrivningar och alla slag.

Det är ett äventyr där det goda ska förstöra en ring för att den inte skall hamna i det ondas händer. Hobern Frode har fått i uppgift att ha hand om ringen och sedan förstöra den på samma plats som där den smiddes av den onde trollkarlen Sauron. På sin nödvändiga resa till smedjan har han med sig hjältar som Merry, Pippin och Sam Gamgi.

  Gör den som börjar tröttna på alla väsen som figurerar i romanen är ett tips att slå upp bilder i Google. Till exempel slog jag upp Gondor för att se hur slaget om Gondor såg ut. Eller hur ser Smeagol eller Gollum ut. Boken är fylld av intressanta miljöbeskrivningar och beskrivningar av figurer.

Nu skall jag ta och läsa något helt annat. Kanske en ljudbnok på Engelska.

Böcker | |
Upp