Sex dagar i York

York är en stad i mellersta England som jag varmt vill rekommendera om du vill ta del av lite brittisk historia.

Vi kom till York och Blue Bridge Hotel på eftermiddagen. Först RyanAir  från Säve flygplats ,Gothenburg airport, sedan tåg från Stansted till York via Peterborough 1792 kronor för två ur och retur. Vi lade märke till att det var påtagligt rent och snyggt i tågen. Efter ett tag förstod vi en orsak till varför. Vid fönstren stod det en skylt att den som ser någon kasta skräp eller gör annan skadegörelse skall ringa ett telefonnummer och sedan stod det ett nummer till polisen.

  Blue Bridge Hotel var dammigt och kallt. Jag fick direkt gå till receptionen och be om att få en ren filt och rene lakan. 64 pund natten kostade det.

image79
Eftersom det var sent på eftermiddagen flanerade vi ganska planlöst mot centrum. Det finns många kanaler och broar i York och överallt finns antika platser, bland annat från romartiden. Efter ha köpt några CD-böcker i en välsorterad bokhandel gick vi i solen längs en kanal. Där var massor med pubar och ölen flödade. Vid ett ställe låg en man helt utslagen vid kajkanten, full som ett vårdike. På vägen hem gick vi in på Mason arms. Beställde ett pint öl och en tallrik oxfilé.  Fick in ett fat med sönderkokta grönsaker och tjocka torra skivor med oxfilé som serverades av en dam i badskor, jeansshorts, och ett blått linne. Rena gruvarbetarlunchen och jag åt bara upp hälften. De sex männen vid bordet intill tjoade och drack massor med John Smith bitter öl. När donnan som serverade dukade av spillde hon ner rester på golvet.-Oh I´m so sorry I dropped that.


York 10/6-2007

Började dagen med att gå mot ringmuren. När vi gått vilse stoppade Kristina en guidad buss som visade York. Det var inte så dumt att se ringmuren, slottet olika museer med mera. Samtidigt talade en äldre herre som kunde allt om Yorks blodiga historia.

   Efter att ha gått av bussen gick vi till slottsmuseet som bestod av två delar. Vi utforskade först delen hur folk levde förr först. Det var byggt så du ibland kunde vandra på torg på kanske 1800-talet. Efter det här museet gick vi upp för en kulle till ett torn nära slottet. Längst uppe i befästningen var det en fantastisk utsikt över stan. Jag stapplade runt där för om du har svindel kan jag ju nämna att det inte var några speciellt höga staket runt tornet. Människorna såg ut som tennsoldater nedanför tornet.

Vi hoppade på turistbussen ett varv till. Därefter gick vi till det stora Järnvägsmuseet. Här fanns små och stora ånglok, moderna japanska tåg som i 300 kilometer. I en sal var det bara tåginredning och modelltåg. Det var rena labyrinten bland små och stora tåg.

-I don´t want you to get lost here, sa en mamma till sin dotter.

Jag tappade faktiskt bort Kristina men då satt hon i ett japanskt tåg som kunde gå i 300 kilometer i timmen.

image78
York 11/4-2007


Idag var Kristina på konferens med medicinbibliotekarier så jag fick vandra runt på staden själv. Jag tog det lite lugnt och tog en morgonfika på ett litet konditori som en mor och hennes dotter hade. Därefter tog jag andra delen av det historiska slottsmuseet. Andra delen handlade om olika krig som England deltagit i. Deras historia är blodig och krigisk. Jag inte kommer ihåg allt det stod om. Jag minns att det stod om härföraren och generalen Oliver Cromwell , New Model Army kallas hans armé. De grävde upp hans kropp ur sin grav och halshögg honom i efterhand 1661.

  Museet innehöll också mycket om andra världskriget. På bottenvåningen visades en utställning om gamla fängelser och bilder på olika tortyrinstrument som till exempel tumskruvar.

 

På vägen till en lugn park stötte jag på ett par som grälade på varandra så det dånade. Deras son satt på en trappa och såg ledsen ut. Det var mycket fylleri i York.

Efter det fantastiska museet gick jag till en park och satte mig och kopplade av en stund och läste John Grishams spännande och fängslande bok Agenten.

   På kvällen gick Kristina och jag på en spökvandring runt the Minister, katedralen. En man i hög hatt berättade om alla hus där som blivit hemsökta av spöken och folk som gått igen och människor som dött av någon oförklarlig anledning. Det var riktigt underhållande, mannen i hög hatt och skägg talade med inlevelse.

 

York 12/6-2007


   Idag ösregnade det. Jag gick in i Katedralen idag, nordeuropas största. Att inne i katedralen är som att gå på en stor fotbollsplan. Alla bänkrader och orgeln och alla människor inne i katedralen. Mäktigast av allt är ju det stora glasfönstermålningarna. Jag valde att gå en extrapromenad i kryptan. Där gick vi följa katedralen från början till medern tid. Där fanns lämningar från den romerska tiden. Jag hoppade över de 250 trappstegen upp i tornet. Jag hade bara fått svindel och förmodligen fallit ner från toppen av tornet.

image77
York 13/6

Idag var Kristina ledig så vi började med att gå på Fairfax museum. Gamla damer guidade oss runt i prydligt utstyrda rum där den förmögna familjen Fairfax bott. De hade elva betjänter och sängen var hög av madrasser för att herrskapet i familjen alltid skulle ligga lite högre än tjänstefolket. Familjen Fairfax bodde flott i alla fall.

   Efter Fairfax gick vi till konstmuseet som bara hade äldre brittisk konst. Det var inte så väldigt stort och de hade delat upp det efter målningar av personer, historiska motiv och tavlor av en fransk konstnär som påverkat  brittiska konstnärer.

   Därefter gick vi och tittade i butiker. Marks & Spencer till exempel. Hörde en mamma som sa till sin grabb då han stojade för mycket:

-Stopp messing around.

När Kristina gick för länge och tittade bland kläder sa jag.

-Would you pleace stop messing around. Det blev ingen mer pubmat I York, vi gick till pizzerior, det var ett mer säkert kort. Sista kvällen gick vi till en välbesökt pizzeria nära hotellet. Jag åt spaggetti och drack en John Smith öl från Yorkshire.

Vi brydde oss inte om det berömda vikingamuseet för vi hade hört att det inte var så intressant för vuxna.
Resor | |
Upp