Skandalen på Roliga timmen 1967

Min 80-åriga faster berättade en gång som barn sa till farfar:

-Vad hemskt om världen går under.

-Varför då? Svarade farfar då.

 

På perrongen mitt emot såg jag han som liknade Duane Allman som jag skrev om häromdagen. Jag blev rädd att han läst vad jag skrev och skulle komma över och ge mig på käften. Chansen är inte så stor i och för sig. På tåget hamnade jag bredvid en man i grå jacka som luktade svett. Bäst att hålla sig undan för han hade ganska kraftiga händer.

 

På biblioteket är det ganska tomt på studenter. Nästan bara Rättshaveristen är här och kämpar med sina överklaganden. Hon hade en sommarjeansjacka idag.

 

-Får vi kopiera overhead papper på datorskrivaren? Frågade en lång student.

Sonja (namnet är påhittat) tittar på mig.
Vad fan ska jag säga vilket problem. Tänk om den fastnar i skrivaren? Men vi är ju här för besökarna?

-Öööh.

Sonja räddar mig.

-Om ni går över till ekonomiska så klarar deras skrivare det.

 

Hårt klimat i Sverige. Jag slänger SOU:er på löpande band. Som Chaplin skruvar i Moderna tider. Lyssnar på Patita av Bach  nr 1 på Klassisk radio.

 

-Jag känner ingen som jobbar så hårt som dig.

-Tack.

Det var ju snällt, men vad ska jag göra annars?

 

Lyssnade mycket på Povel Ramel. Hade med en skiva av honom till Roliga timmen när jag gick i tredje klass. Det blev katastrof, min fröken kände sig så chikanerad och blev jättearg. Det var den här knäppuppskivan med Siskorna i björken på ena sidan och med Martin Ljung Upptäcktsresanden på andra. Kom bara till ordet "pinuppor" på Upptäktsresanden sedan stängde fröken av skivan. Det upplevdes självklart som kränkande för henne att alla skrattade.
Jag tycker Povel Ramel som dog i förrgår var fantastiskt bra. Enastående bra på att snickra ihop texter och melodier.

 Så lev på, må så gott och gör det bästa av sakläget.
Allmänt | |
Upp