I Kaninstaden

Klockan fem på morgonen a.m 541 grader fahrenheit. Vaknade med en vagel i ögat och ögat hade svullnat. Tänkte tvätta ögat med 5 dl kokt vatten och en tesked salt. När jag duschar kommer kristina in med en halv citron.

-Du skall badda ögat med citron, det svider men sedan blir det bra. Så gör de i Italien.


På jobbet hängde rättshaveristen på låset.

-Jag har kämpat med det här sedan 2002. Göteborg kallas för kaninstaden, vet du varför?

-Nä.

-Du vet på Liseberg går det en massa grönklädda kaniner. Liseberg är viktigt för Göteborg. Etc etc.

En kille kommer in och vill ha böcker om Islam. Jag tittar på Islam och kvinnor i lokala katalogen. Han blev lite stressad, han förstod inte att jag måste söka systematiskt. Han envisades med att trycka på titeln och då får han ju inte fram exemplarposten.

-Här är en jag vill ha.

-Den finns bara på Religionsvetenskapliga institutionen.

-Var ligger den?

-Uppe vid Filosofiska fakulteten.

-Kan jag beställa hit den?

-Nej, den har ingen exemplarpost så du får gå dit och läsa den.

Hör Rättshaveristen sucka borta vid datorerna.

-Åh herregud?

 

-Jag vill ha boken ?Utbränning i Sverige?, säger en låntagare.

-Det är en e-bok. Du får fram den via Gunda. Det kanhända att du måste använda lånekortsnummer och personnummer.

 

Stöldlarmet går när Rättshaveristen skall gå. Om hon var arg som ett bi innan så är hon ännu argare nu.

-Ah, det är lugnt Nina (namnet är fingerat efter sångerskan Nina Hagen), jag litar på dig, det är jag som inte larmat av böckerna du fick (gallrade).

-Ja, det var de två.

-Överåklagaren får betalt för det här, men det får inte jag för allt arbete jag lägger ner etc. etc.

-Trevlig helg på dig, säger jag till Nina som släpar på alla sina kassar.

-Trevlig helg.

När vi ska ta kaffe kommer en besökare in.

-Har ni lagboken från 1910.

-Nej, vi har inte lagboken så långt tillbaka.

-Jag vill ha strafflagen från 1910.

Jag följar med låntagaren ner och tittar i svensk författningssamling från 1910, men hittar bara bihang och ändringar. Låntagaren går till Ekonomiska.

Tränar på gymmet innan jag åker hem och tar helg. Ser på Lasse Brandeby när han dansar.

Allmänt | |
Upp