Mingel på biblioteket

På eftermiddagen kände jag doften av thailändsk kycklinggryta med basilika på nedre våningen när jag gick runt och ställde upp propositioner. Mycket riktigt hade två tjejer dukat upp till middag i ett grupprum. De tittade lite skamset på mig, men jag bara log för att de skulle förstå att det var ett trevligt initiativ. Kanske är jag en kollaboratör i min yrkesgrupp. För två år sedan katalogiserade jag en gammal bok om barnavård, nu vill Regeringskansliet låna den. Bara vårt lilla kvartersbibliotek och Kungliga Biblioteket hade lagt in den i Libris.


 

Annars har det varit mycket spring här angående busen som fotograferade oss igår. (Igår kom bråkstaken från i förrgår nämligen tillbaka och skällde ut mig och Sonja och slet fram en kamera och fotograferade oss. Vi blev helt ställda). Utan vidare får vi installerat skyddslarm. Två höjdare som var här och pratade med Sonja och berättade att han var en känd bråkstake. Jag är ganska tålig, men tänk om det varit en kniv han dragit upp i stället för en kamera? Allt gick så fort igår när han stormade in rosenrasande i fikarummet.


-Hur är det? Frågade överbibliotekarien och klappade mig på axeln.


-Jo det är bra, det är bra att prata med Hugh Hooper (namnet är fingerat) som varit med om mycket.


-Ja det är bra att du får prata av dig.


 

Hittade 40 kronor på golvet.


-Är det du Nina (namnet är påhittat för rättshaveristen) som tappat 40 kronor?


-Hä-hä-hä-, nej inte jag, skrockade Rättsaveristen som varit här sedan tidiga morgonen och skrivit sina överklaganden och skrivelser.

-Oj, var de ihoprullade, i så fall är det nog jag, sa en student intill Rättshaveristen.


På gymmet pratade jag med en kille från Gävle.
Hagabiblioteket | |
Upp