Ordningen återställd

Började morgonen med att byta ut bokningslistor till datorer och grupprum. Sedan gallrade jag ut dubbletter av Statens Offentliga Utredningar och fyllde en soptunna. Sedan fortsatte jag med Samhällsvetenskapsuppsatser. Efter lunch var jag i låneexpeditionen. Hälsade på skäggige Born Rebel Garth Hudson (namnet är fingerat), han verkade vara på ett bra humör. Rättahaveristen var tillbaka och skrev många brev. Och så alla trevliga studenter förstås. Biblioteket var helt fullsatt.
-Ska sdet här biblioteket läggas ner?
-Ja... det ska bli ett studietorg... med lite referenslitteratur... vi har börjat slänga böcker nu... vi börjar med offentligt tryck.
-Vad skall det bli istället för statsvetarna.
-Jag vet inte, ett iberoamerikanskt bibliotek sägs det.
-Men Statsvetenskap är ju mycket större...
-Ja, så är det livet måste gå vidare.
-Vad blir det med er då?
-Jag vet inte... någon kanske flyttas till Campus Linnée.

Allmänt | |
#1 - - megafånen:

Slöseri med skattepengar när man lägger ner bibliotek, tycker jag. Så myckt arbete och upparbetad kompetens som går till spillo. Vad är ett "iberoamerikanskt bibliotek" för något förresten?

#2 - - megafånen:

Nu är jag tillbaks igen efter att ha gjort en sökning på nätet! Iberoamerikanskt bibliotek betyder tydligen ett bibliotek specialliserat på litteratur på spanska och portugisiska om och från Iberiska halvön och Latinamerika. Ett sådant bibliotek finns väl redan inom Göteborgs Universitets regi?

Upp